ANNONS

PostNord: Svenska nätbutiker rekordheta bland nordbor

PostNord: Svenska nätbutiker rekordheta bland nordbor
Många nordbor vill e-handla i svenska nätbutiker

Hittills i år har nordborna e-handlat för 94 miljarder - och svenska nätbutiker har 250 000 kunder från grannländerna varje månad.

ANNONS

20 procent av finländarna, 14 procent av danskarna och 13 procent av norrmännen har handlat från svenska e-handelsbutiker under första halvåret i år. Det visar PostNords halvårsrapport av den årliga utgåvan av “E-handeln i Norden”. Totalt har nordborna e-handlat för drygt 94 miljarder bara under det första halvåret av 2017.

Bristande valfrihet ger färre leveranser

Enligt rapporten ska 80 procent av de nordiska e-handelskonsumenterna ha uppgett att de vill kunna välja det leveransalternativ som passar dem bäst. Den valmöjligheten är det dock långt ifrån alla som har. Istället är endast 40 procent av norrmän och svenskar som kan välja det alternativ som passar dem bäst. I Finland och Danmark ligger siffran på 60 procent.

- En tydlig trend bland de nordiska e-handelskonsumenterna är ett ökat krav på flexibla leveranser på mottagarens villkor. Utvecklingen har nu nått så långt att bristande valfrihet i leveransen i praktiken kan leda till färre affärer, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Och bristen på leveransalternativ får konsekvenser för e-handlarna - en av fyra nordbor har nämligen avstått från att handla en viss vara när de inte kunnat välja leveranssätt.

MĂĄnga vill ha mer informaton

Dessutom vill en tredjedel av de nordiska e-handelskonsumenterna ha möjlighet att byta leveranssätt under fraktens gång, exempelvis genom att ändra från hemleverans till upphämtning på ett utlämningsställe, enligt PostNord.

En tänkbar lösning på det problemet skulle dock kunna vara bättre information om vad som sker under pågående leverans, vilket är ett område där många tycks uppleva att det finns en stor förbättringspotential. Något som Carin Blom menar att PostNord nu också försöker jobba med.

- PostNord utvecklar hela tiden nya tjänster för att förbättra kundupplevelsen. Mottagarappen är ett bra exempel. Jag behöver inte längre fråga mig var, när eller hur min vara levereras – allt finns överskådligt i appen. Dessutom finns möjligheten att ändra leveranssätt och hålla koll på sina returer, säger hon.

Svenskar undviker köp vid dålig returpolicy

Vad gäller returer så visar rapporten att runt var tionde nordisk e-handelskund returnerar varor. Och i detta avseende så är en bra returpolicy A och O.

Men Sverige märker ut sig på ett sätt - här hemma har hela 27 procent av konsumenterna under det senaste året avstått från ett köp då de inte gillat företagets returpolicy. Motsvarande siffra i våra nordiska grannländer är 18-19 procent.

Unga konsumenter driver nordisk e-handel

Samtidigt är det uppenbart att det är de yngre konsumenterna som driver på den nordiska e-handelsutvecklingen. Denna grupp är också de som handlar mest i mobilen och ställer högst krav på att leveransinformationen finns tillgänglig. Men de yngre konsumenterna är också mest villiga att prova nya leveransalternativ, såsom bakluckeleveranser eller innanför dörren-leveranser när kunden inte är hemma, enligt rapporten.

Rapporten bygger på konsumentundersökningar som ska ha genomförts med ett representativt urval av befolkningen i åldrrna 18-79 år i respektive nordiskt land. Till sin hjälp för detta ändamål har PostNord haft TVS SIFO:s webbpanel.

Michell Grönlund