Handeln på nätet växer så det knakar. I början av månaden visade vårt senaste analysbrev att omsättningen för den svenska e-handeln enligt vår bolagsdata hade ökat med 16 procent på ett år. Nu bekräftar PostNord trenden med sin senaste e-barometer.
Hemelektronik stadigt i topp
Enligt e-barometern för 2015, som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, visade e-handeln förra året upp sin starkaste tillväxtperiod sedan 2007 och kom upp i en omsättning på 50,1 miljarder kronor. E-handeln ska enligt PostNords siffror nu utgöra 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.
- De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.
E-barometern konstaterar att hemelektronik fortfarande är den bransch som är starkast på nätet, med 23 procent av all försäljning online. Förra året ökade försäljningen av hemelektronik på nätet med 16 procent och kom upp i en omsättning på 11 miljarder kronor. På andra och tredje plats kom kläder/skor med 8,4 miljarder och böcker/media med 3,6 miljarder kronor. Den starkaste tillväxten visade dock byggbranschen upp med en onlineökning på 38 procent.
- Det är tydligt att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal. Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, säger Carin Blom.
7 av 10 e-handlade med mobilen
Att e-handel med mobilen blir allt populärare har varit tydligt en längre tid och nyligen kunde vår analysavdelning visa statistik på hur väl handeln i mobilen konverterar under veckans olika dagar. Även PostNord ser hur mobilen får allt större betydelse, och e-barometern visar att 7 av 10 svenskar under förra årets sista kvartal på något sätt använde sin mobiltelefon när de e-handlade.
I den nya e-handelsrapporten har Partykungens VD Joel Svensson intervjuats med anledning av att hans företag efter en rejäl omsättningsökning nu siktar på expandera utomlands.
– Att finnas på flera marknader och i flera kanaler är ett sätt att stärka vår position och vårt varumärke. Jag tror att det blir allt viktigare i konkurrensen med utländska aktörer, säger han.
Populärt att handla från USA och Kina
Och det är tydligt att intresset för att handla från sidor i andra länder blir allt större. 19 procent av svenskarnas e-handelsköp gjordes förra året i onlinebutiker i andra länder, och Storbritannien, Tyskland, USA och Kina sticker ut som särskilt populära länder att handla från. Svensk e-handelsexport går däremot i första hand till Norge och Finland, följt av Danmark, Tyskland och Storbritannien.
E-barometern publiceras fyra gånger per år och bygger på totalt tre konsument- och företagsunderssökningar med sammanlagt drygt 4 100 svarande personer och 346 medverkande företag.