Några dagar före det amerikanska presidentvalet lanserade Pen Store tillsammans med Acne kampanjen #PensForFreedom. Kampanjen består av totalt 26 nidbilder av Donald Trump som sattes upp på offentliga platser i Stockholm. Syftet var att ta ställning mot Donald Trump som USA:s nye president.
- Det är inte helt självklart som företag att ta ställning men det här är en så pass extrem situation, och då kände vi att vi ska inte vara fega, säger Jacob Bergström, VD och grundare på Pen Store.
Reaktioner från USA
Han anser inte att Donald Trump står för ett fritt och välkomnande samhälle, något som inte går ihop med Pen Stores värderingar.
Tidigare i veckan fick Webhallen en del kritik för att ha lagt upp en kampanj med en bild på Trump kombinerat med rubriken “Survival Guide 2017”. Även bland Pen Stores kunder har det funnits ett visst missnöje.
- Det är en handfull personer som har meddelat att de inte längre vill prenumerera på vårt nyhetsbrev eller vara kunder hos oss längre. Men det var vi beredda på, det är rätt naturligt att det blir så, säger Jacob Bergström, och fortsätter:
- Vi har även fått väldigt mycket positiva reaktioner på sociala medier, inte minst från USA.
Ni känner inte att ni har gått för hårt ut?
- Nej, vi är stolta och uppmanar fler att våga göra likadant.
"Får naturlig fortsättning"
Enligt Jacob Bergström är Pen Store “jättenöjda” med kampanjen, och tycker att det är särskilt kul att innehållet i kampanjen skapats med produkter som Pen Store säljer.
Vad händer med kampanjen nu?
- Vi är faktiskt lite chockade över resultatet i valet. Men vi får se hur vi tar kampanjen vidare, vi ska ha möte med Acne om det i dag faktiskt. Det känns som att den får en naturlig fortsättning.