I veckans podd får vi träffa e-handlaren som är känd som PatronerOla på Twitter. Hans riktiga namn är dock Ola Gustafsson och han är en rutinerad e-handelsveteran inom branschen. Han började med e-handel i slutet på 90-talet på en av Sveriges första webbutiker.
Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)
Många av dagens e-handlare har förmodligen svårt att föreställa sig en tid innan Google men det var vad Ola hade att jobba med i början av sin e-handelsresa. Folk surfade på nätet via koppartråd och tjutande modem.
Tryckt reklam innan Adwords
Ola Gustafsson fick helt enkelt bli bra på tryckt reklam för att övertyga kunderna om Internets fördelar.
För de som inte känner till PatronerOla så säljer han alltså skrivarpatroner och alla sorters skrivartillbehör. Butiken heter idag Patroner.se, ett namn Ola ska ligga bakom. På det glada 90-talet startades butiken dock som Bläck & Write med den icke-optimala domänen black-write.se.
Olas e-handelsresa beskrivs i detalj i veckans Ehandelspodd och det har varit långt ifrån en dans på rosor. Ola var från början anställd men tog över spakarna 2008 efter flera hårda år. Han hade länge känt att han visste vad som behövdes göras för att få rätt på skutan och blev därmed majoritetsägare.
Uppenbara skalfördelar
Resan mot lönsamhet har inte varit enkel men efter att ha köpt upp konkurrenter och sedan själva blivit uppköpta av en större aktör ska saker nu se ljusare ut. Ola påpekar hur e-handel är ett uppenbart tillväxtspel där man inte alltid tjänar pengar förrän man når vissa skalfördelar med sin storlek.
Utöver en spännande och lärorik affärsresa så berättar Ola i Ehandelspodden hur de varit med och startat upp e-handelsnätverket som finns i Kalmar. Hur man tidigt började med att dela kunskap e-handlare emellan och sporrade varandra att växa näthandeln.
Har nått lönsamhet
Patroner.se ska i år närma sig 20 miljoner och lönsamheten ska nu komma med de skalfördelar man får tillsammans med e-handelsgruppen Nordic E-Commerce Group som numera äger butiken, och där Ola Gustafsson har en andel. Kärleken till kunderna, med fantastisk kundtjänst, har funnits sedan dag ett och man säger sig ha en återköpsfrekvens på över 50 procent.
Om du vill veta mer om hur e-handel fungerade innan Google, hur alla sidor blivit förstasidor och svårigheterna i att kränga patroner på nätet, så riktar du dina hörlurar mot veckans avsnitt av Ehandelspodden. Vi lovar att du inte kommer bli besviken.