ANNONS

Patrik Rees om jakten pÄ drivna entreprenörer

Patrik Rees om jakten pÄ drivna entreprenörer

Entreprenören Patrik Rees ger sin bild av utmaningarna inom e-handeln och berÀttar vilken typ av bolag hans företag vill investera i.

ANNONS

Patrik Rees, som en gÄng i tiden grundade Bygghemma, lÀgger numera en stor del av sin tid pÄ att scouta efter e-handelsbolag som hans företag E-Business Partner kan investera i. Nyligen besökte han E-handelsparken i Helsingborg, bland annat för att leta efter intressanta e-handelsföretag.

- VÄr huvudidé Àr att hitta unga entreprenörer som Àr smÄ krigare och vill framÄt med bra affÀrsidéer dÀr vi kan bli bra mentorer, sammanfattar han sina önskemÄl nÀr det kommer till bolag att investera i.

E-Business Partner har sedan tidigare investerat i Stor & Liten, Bole.se, Proteinbolaget och Snusbolaget. Patrik Rees beskriver de tvÄ förstnÀmnda som klassiska företag som befinner sig i omstÀllningen till en digital bransch, och de tvÄ sistnÀmnda som tvÄ ganska lika bolag, med unga personer som driver sina företag genom att kombinera egna kunskaper med de rÄd de kan fÄ av sin investerare.

"Kan hjÀlpa dem att undvika fel"

I investeringarna ingÄr inte bara kapital, utan ocksÄ hjÀlp med att driva företagen framÄt. Patrik Rees jÀmför med Vasaloppet och Formel1, dÀr man för att lyckas pÄ en högre nivÄ i bÄda fallen behöver folk runt omkring sig som kan hjÀlpa en.

- Vi har en metodik som vi tycker Àr optimal. Man tittar pÄ var Àr bolaget i dag och vad kan vi ta det till, och sÄ gÄr man igenom alla punkter i bolaget. Det finns inga riktiga utbildningar för att driva e-handel utan du mÄste köra sjÀlv och trÀna och köra i diket.

Enligt Patrik Rees Àr det i första hand bolag i stil med Snusbolaget och Proteinbolaget som E-Business Partner vill investera i.

- Vi Àr nog mer inne pÄ relativt unga bolag som bara Àr en-tre Är gamla. Vi gÄr gÀrna in nÀr bolagen omsÀtter mellan 10 och 20 miljoner, och vill egentligen se att de har lÀrt sig att krypa, stÄ och gÄ, och dÀr kan vi hjÀlpa dem pÄ vÀgen att ta sig vidare, sÀger Patrik Rees, och tillÀgger:

- Vi har gjort en massa fel som vi kan hjÀlpa dem att undvika att göra.

Vilka fel dÄ?

- Det Àr hur mycket som helst. Inte mÀtt rÀtt data, inte haft larm pÄ sajterna, inte följt köpmönster, inte jobbat pÄ att fÄ kunderna tillbaka, köpupplevelsen har varit sÀmre Àn vi hade velat. Det Àr tusentals fel, och dÀr försöker vi hela tiden hjÀlpa vÄra bolag.

Vill att bolagen ska vara lönsamma

E-Business Partner kÀnner av att det finns en viss konkurrens nÀr det kommer till investeringar i e-handeln, Àven om de stora riskkapitalbolagen enligt Patrik Rees hellre gÄr in i bolag som omsÀtter Ätminstone ett hundratal miljoner. Han tror ocksÄ att flera duktiga e-handelsentreprenörer nu vÀljer att gÄ in som investerare i andras bolag istÀllet för att göra om hela e-handelsresan en gÄng till med ett eget företag.

Och samtidigt har det skett ett skifte i hur bolag vÀrderas. Om det för nÄgra Är sedan mer eller mindre rÀckte att ha en hög omsÀttning och en stark tillvÀxt, har e-handlarna i dag mer att bevisa.

- Jag investerar jÀttegÀrna inte i bolag som inte Àr lönsamma. Bygghemma har varit lönsamt hela vÀgen. De bolag vi Àr inne i i dag Àr alla utom ett lönsamt. Jag Àr inte vÀn av att fylla pÄ en kassa för att ta förluster. DÀremot kan man binda kapital i lager och sÄdana saker, men att ta rena förluster, dÄ gör vi fel. Det tror inte jag pÄ, sÀger Patrik Rees.

Finns det nÄgon bransch som du inte kan tÀnka dig att investera i?

- Ja, absolut. Fashion Àr jag till exempel inte intresserad av att gÄ in i, för det Àr för tufft. Jag tittar mycket hellre pÄ nischade sajter med mycket smalare sortiment, kanske till och med en enskild produkt.

"Redo för ett nytt case"

Patrik Rees har i en tidigare intervju med Ehandel.se sagt att hans företag vill gÄ in och Àga en minoritet av bolaget nÀr de investerar.

Varför Ă€r det ett bra sĂ€tt? Är det inte bĂ€ttre att Ă€ga mer Ă€n 50 procent?

- Nej, jag tycker inte det. Det hÀr Àr entreprenörer som ska Àga sitt bolag och man ska se till att skydda dem. Vi har lika stort ansvar för att se till att de mÄr bra, för mÄr de bra och gör ett bra jobb, ja dÄ Äker ju vi med. Jag tycker att man ska se till att entreprenörerna har ett bra incitament för att utveckla bolagen vidare.

Har ni nÄgra nya investeringar pÄ gÄng just nu?

- Nej, inget som vi har signat, eller Àr pÄ vÀg att signa. Men vi har nÄgra som har hört av sig och nÄgra som vi tittar pÄ. Men vi kan sÀga sÄhÀr: Proteinbolaget var det sista vi gjorde i augusti-september och de Àr pÄ banan nu. Vi har fÄtt dem att gÄ frÄn 800 000 i mÄnaden till 2,5 miljoner i mÄnaden, och nu kan vi börja fasa in ett nytt case. Vi kÀnner oss redo för det.

E-handeln som helhet har enligt Patrik Rees flera utmaningar att ta sig an. Han tar upp att flera e-handlare gör mailutskick i tid och otid, och gÀrna ganska ofta, utan att egentligen lyckas kommunicera sÀrskilt vÀl med sina kunder, och Ànnu mindre lyckas fÄ dem att handla.

- Vi mÄste ta reda pÄ mer om vad kunden vill och prata med kunden nÀr kunden Àr mogen för det. Vi har kommit rÀtt lÄngt inne i webbsajten, men CRM-sidan mÄste alla e-handelsföretag bli bÀttre pÄ.

Influencers Àr framtiden

IstÀllet för att lÀgga stora summor pÄ Adwords - en marknadsföringskanal som enligt Patrik Rees blivit alltför kostsam pÄ sistone - tycker han att e-handlare ska fokusera pÄ att leta upp influencers som pÄ ett trovÀrdigt sÀtt kan marknadsföra just deras sortiment.

- Du kan ju inte gÄ till United Influencers och sÀga till dem att du vill att Blondinbella ska göra 48 inlÀgg per mÄnad om din e-handel, för dÄ faller all trovÀrdighet. Du mÄste nÄ de hÀr som Àr longtail och middle, till exempel unga kvinnor som kanske har 3 000 följare och pÄ ett trovÀrdigt sÀtt kan skriva om till Nellys eller Skincitys produkter. DÀr har vi en anskaffning som Àr superspÀnnande, sÀger Patrik Rees.

Marknadsföring via traditionell media ger han inte mycket för. Han berÀttar att Stor & Liten inför julen lade en hel del pengar pÄ att synas i TV, nÄgot som inte gav mycket tillbaka i form av konvertering.

Är det hĂ€r med marknadsföringen den största utmaningen för fortsatt tillvĂ€xt inom e-handeln?

- Ja, det Àr det. Det Àr den absolut största omstÀllningen vi stÄr inför. Vi mÄste fÄ ner anskaffningskostnaden pÄ nya kunder och sen mÄste vi jobba mycket mycket mer med att fÄ tillbaka vÄra befintliga kunder. SÄ trafiken in via nyhetsbrevet, det konverteringstalet mÄste öka markant.

"Euforisk kÀnsla" att hjÀlpa andra vidare

Det har gÄtt lite mer Àn tvÄ Är sedan Nordstjernan tog över Bygghemma, och Patrik Rees sÀger sig vara glad för den positiva utveckling koncernen har sett sedan dess.

Saknar du att driva e-handel sjÀlv?

- Nej, jag gör inte det. Jag Àr sÄ oerhört glad och lyckligt lottad att fÄ följa de hÀr entreprenörernas utveckling, sÄ jag kÀnner att bara vara en del av det och att fÄ komma med idéer om vad som kan bli bÀttre... Det Àr en sÄn dÀr euforisk kÀnsla.

Hans mÄl Àr att E-Business Partners företag tillsammans ska nÄ en miljard i omsÀttning. Eller Ànnu hellre, att nÄgot av dem lyckas Ànnu bÀttre Àn sÄ. Men det Àr inte att göra ett redan framgÄngsrikt bolag Ànnu större som Patrik Rees Àr ute efter, utan snarare att lyckas fÄ ett relativt litet företag att vÀxa sig stort.

- Jag skulle gÀrna vilja fÄ upp ett bolag till miljardvÀrde i försÀljning. Det skulle vara oerhört hÀftigt. Och jag tror att det till stor del handlar om vad du har för mindset och var du sÀtter ribban nÄgonstans. Men det skulle vara grymt kul, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se