ANNONS

PaketspÄrning med RFID lanseras snart pÄ bred front

PaketspÄrning med RFID lanseras snart pÄ bred front
Øystein SandÞ, Manager pÄ Extra Optical.

Bring testar just nu en trÄdlös teknik som ska göra det enklare för e-handlare och kunder att spÄra mindre sÀndningar som skickas direkt till brevlÄdan.

ANNONS

Att fÄ sina nÀtköp hem i brevlÄdan och slippa besöka ett ombud eller stanna hemma för att ta emot ett paket Àr nÄgot mÄnga kunder efterfrÄgar. Samtidigt vill mÄnga e-handlare kunna spÄra sina paket, nÄgot som inte alltid Àr sÄ enkelt dÄ mÄnga smÄpaket och brev inte Àr mÀrkta med streckkoder.

Ett problem som Bring hoppas kunna lösa med hjÀlp av RFID-etiketter. RFID stÄr för Radio Frequency Identification och Àr kortfattat en trÄdlös teknik som med hjÀlp av elektromagnetiska fÀlt överför data och gör det möjligt att identifiera och spÄra föremÄl.

– RFID-etiketter tĂ€cker behovet av spĂ„rbarhet pĂ„ mindre sĂ€ndningar som skickas till brevlĂ„dan. EDI-överföring som tidigare bara var möjlig för större sĂ€ndningar gör det lĂ€ttare att skicka mindre brev och paket med spĂ„rbarhet, sĂ€ger Tor Even Blom-Ramberg, Senior Project Manager pĂ„ Bring.

Pilottestats med goda resultat

Vid leveranser stoppas RFID-tekniken in i etiketten, och nÀr ett paket sedan nÀrmar sig en RFID-skanner hos transportören, lÀses RFID-etiketten automatiskt och uppdateras trÄdlöst med EDI-meddelande om sÀndningen. PÄ sÄ vis behöver transportören inte skanna paketet för hand.

NĂ€r en RFID-etikett Ă€r skannad kan transportören Ă€ven lĂ€gga till hĂ€ndelser pĂ„ paketet, till exempel ”Ditt paket Ă€r pĂ„ vĂ€g” och samtidigt skicka detta meddelandet vidare till kunden.

– Sammanfattningsvis gör RFID och EDI det enklare att skicka smĂ„ sĂ€ndningar direkt till brevlĂ„da dĂ„ processen Ă€r i linje med de funktioner man har för större sĂ€ndningar i dagslĂ€get, sĂ€ger Tor Even Blom-Ramberg.

Efter att ha anvÀnt tekniken internt för att mÀta leveranstider har Bring nu Àven börjat testa den med externa kunder i samarbete med Consignor, tidigare kÀnt som EDI-Soft

Redo att lanseras i höst

En av de som valt att hoppa pÄ pilotprojektet Àr den nÀtbaserade glasögonbutiken Extra Optical som sÀger att man kortat ner leveranstiden med en dag och nu nÀstan inte har nÄgra felleveranser alls.

– VĂ„ra kunder upplever bĂ€ttre service och ökad anvĂ€ndarvĂ€nlighet eftersom att vi och vĂ„ra kunder alltid har en överblick över var paketen befinner sig. Det betyder ocksĂ„ att vĂ„r kundtjĂ€nst fĂ„r mycket fĂ€rre samtal angĂ„ende spĂ„rning av paket, sĂ€ger Øystein SandĂž, Manager pĂ„ Extra Optical.

Att hoppa pÄ pilotprojektet krÀvde inga större ingrepp i verksamheten utöver en RFID-skrivare frÄn Bring och nu hoppas Øystein SandÞ att RFID ska lanseras fullt ut i i Sverige, Danmark och resten av Europa.

Och pÄ Bring tvivlar man inte pÄ att RFID-tekniken kommer att ingÄ i framtidens leveranser. Distributören sÀger sig vara redo att lansera RFID-spÄrning pÄ brev och smÄpaket för alla kunder hösten 2016.

– SmĂ„paketen till brevlĂ„dan Ă€r idag inte mĂ€rkt med streckkod. DĂ€rför kommer RFID att göra stor skillnad nĂ€r det kommer till att optimera leveransprocessen. Det betyder ocksĂ„ att onlinebutiker kan göra sina leveranser mer konkurrenskraftiga, sĂ€ger Tor Even Blom-Ramberg.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se