Enligt ett inlägg som cirkulerar bland e-handlare i sociala medier tar PostNord inget ansvar för att ersätta varor som lämnats ut till fel person, ifall personen enligt sina ID-handlingar såg ut att vara rätt person. Enligt inlägget har PostNord inget ansvar för att säkerställa att ID-handlingarna är äkta:
- Enligt våra villkor ska utlämning utav paket ske mot uppvisande av legitimationshandling. I aktuellt ärende har mottagaren legitimerat sig och i och med det har posten uppfyllt sitt ansvar och åtagande, förklarar logistikbolaget i ett meddelande till en e-handlare, och fortsätter:
- Paketet utlämnat 2016-08-20. Att kontrollera äktheten av visad handling ligger utanför postens ansvar. PostNord Sverige avisar således ersättningsskyldighet.
"Nästan omöjligt upptäcka förfalskningar"
Enligt PostNords presstjänst följer företaget de regler för legitimationskontroll som är branschstandard, och även följs av till exempel banker och växlingskontor. All personal som möter kunder får särskild utbildning i hur man kontrollerar ID-handlingar.
- Det som inte alltid görs är att kontrollera legitimationen med UV-ljus. De falska legitimationernas UV-mönster är sedan ett antal år så pass bra att ingen UV-lampa kan avslöja om det är en falsk eller äkta handling, säger Maria Ibsén, pressekreterare hos PostNord.
Det är välkänt att bedrägerier är ett ökande samhällsproblem, men enligt Maria Ibsén är det mycket sällan som problemen börjar hos PostNord eller hos andra företag som levererar e-handlade varor.
Borde ni inte införa ID-skanning som standard med tanke på e-handelns framfört och därmed ökningen av värdefulla leveranser?
- Om mottagaren legitimerar sig med ett körkort skannas det in via streckkoden, i andra fall registreras handlingens nummer manuellt. Förfalskade legitimationshandlingar är ett växande problem. Många av dem är numera så bra att det är nästan omöjligt att upptäcka en förfalskning även för ett tränat öga.