Helgen är över och med den även årets Singles Day. Som Ehandel.se har kunnat rapportera under dagen, har dagen fått ett ordentlig genomslag både utomlands och här på hemmaplan.
LÄS ÄVEN: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige
En hel del av er e-handlare har passat på att köra extra kampanjer i samband med årets Singels Day, och vi frågade ett antal av er hur det gick med försäljningen under dagen. Outnorth, exempelvis, sålde för tre gånger så mycket som en vanlig söndag.
Är det självklart att hänga på ännu en rea-dag under hösten?
- Ja, det är absolut självklart att hänga på. Trafiken och köpsuget finns där en dag som denna och då måste vi finnas där med en bra deal! Men även om det är världens största shoppingdag så är den absolut inte lika stor som Black Friday i Sverige. Tre gånger vanlig omsättning är vi väl hyggligt nöjda med på Singles Day, men på Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat, skriver Ola Fors, e-handelschef på Outnorth i ett mejl till Ehandel.se.
För nära Black Friday
Komplett vill inte avslöja något om sina försäljningssiffror, men bolagets kommunikationsdirektör Ingebjørg Tollnes berättar för Ehandel.se att de är nöjda med Singles Day 2018.
- Fler och fler kunder känner till konceptet, och vid midnatt (natten till söndag) fanns det ett betydande antal kunder som var redo att använda sig av de bra erbjudandena. Vi tror att en del kunder har börjat med sina julklappsinköp, skriver Ingebjørg Tollnes, och fortsätter:
- Vi tycker dock att Singles Day och Black Friday kommer lite väl nära varandra i år och hade naturligtvis gärna sett mer tid mellan dessa stora handelsdagar.
Flera av de börsnoterade e-handelsföretagen har - precis som Komplett - valt att inte dela med sig av några försäljningssiffror. Rickard Lyko, vd på Lyko, hälsar dock i ett mejl till Ehandel.se att han ser positivt på att intresset för Singles Day ökar år för år. Anders Enevoldsen, kommunikationschef på Boozt, framför att Boozt generellt sett gärna hoppar på olika kampanjer för att hålla bolaget konkurrenskraftigt.
"Valde att köra en väldigt bred kampanj"
CDON satsade stort på årets Singles Day med en kampanj som omfattade över sex miljoner produkter.
LÄS ÄVEN: CDON i unik kampanj - sänker priserna på hela sortimentet
- Vi har fått mycket positiv respons från handlarna och kunderna och det ser vi även i försäljningen där marknadsplatsen ökar mot förra årets Singles Day. Bredden har verkligen gett effekt i kampanjen, skriver Kristoffer Valharju, vd på CDON.com.
Enligt Kristoffer Valiharju är det självklart för CDON att hänga på de kampanjer som konsumenterna visar intresse för, och han menar att de olika kampanjdagarna fyller olika syften.
- Black Friday är en väldigt tekniktung dag då många handlar till sig själva och då gärna produkter man kanske sparat sig från att köpa tidigare under året då man väntar in ett riktigt bra pris. Julhandeln är mycket shopping till nära och kära och det är en helt annan bredd och mix än på de stora kampanjdagarna. Vi valde att på Singles Day köra en väldigt bred kampanj med rabatt på i princip hela sortimentet så att alla skulle hitta något. Även produkter som aldrig annars kampanjas var med nu.
"Vi är mer än nöjda"
Elgiganten och MediaMarkt har båda satsat på Singles Day-kampanjer i flera år. För årets event rapporterar bägge bolagen intressant nog försäljningsökningar på 130 procent.
- Vi upplevde ett otroligt engagemang från kunderna som var pålästa och hängde på låset redan vid midnatt. Med det gensvaret är det enkelt att dra slutsatsen att Singles Day är här för att stanna. Vi är mer än nöjda, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.
Han får medhåll av Henrik Hedlund, försäljningschef på MediaMarkt Sverige.
- Redan förra året märkte vi av ett stort intresse för Singles Day och i år var intresset ännu större. Vi kan framför allt se att många kunder valde att besöka vår e-handel för att ta del av riktigt bra erbjudanden och omsättningen mer än fördubblades i e-handeln jämfört med året innan, skriver han i en kommentar.