ANNONS

Ombudskris i Västerås - PostNord lovar lösning

Ombudskris i Västerås - PostNord lovar lösning
Bilden har inget med artikeln att göra

"Vi skulle ha fått en post med lite mat runt omkring".

ANNONS

Protesterande postombud är ett återkommande tema i spåren av den växande e-handeln. Ofta gör klagomålen från ombuden gällande att det kommer för mycket paket och att ersättningen, då oftast från postNord, är för dålig. 

Coop sade upp postavtalet

I februari kunde vi exempelvis berätta att Coop hade valt att säga upp hela kedjans avtal med PostNord, något som postföretaget själva dock menade inte var något ovanligt. 

LÄS ÄVEN:

Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

"Byggt om fyra gånger"

Nu har en prekär situation uppstått i Västerås, där ett av stadens största ombud, Ica Grytan, nu bestämt sig för att avsluta sitt avtal med PostNord till hösten. 

- Vi har byggt om vår postavdelning fyra gånger under den här tiden eftersom den blir för liten hela tiden. Som det är nu, med den ökning av post som är, så blir det ohållbart till slut. Hårddrar man det skulle vi kanske skulle ha fått en post med lite mat runt omkring. Det går inte till slut, säger butikschefen Fredrik Andholm till P4 Västmanland.

"Vi måste ha en lösning"

Butikens beslut har nu lett till att flera bostadsområden i staden, som tidigare haft Ica Grytan som postombud, nu får vända sig någon annanstans - och den nöten är inte helt lätt att knäcka. PostNord har nu alltså till i höst på sig och från deras sida menar man att problemet ska lösas.

- Vi måste ha en lösning tills dess, säger Annette Rihagen, chef för PostNords ombudsnät, till P4.

Hon menar också att flera nya kanaler ska införas för att kunna hantera de stora postflödena.

- De kommer att införas successivt.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap