ANNONS

Om 10 dagar är det dags att ta på svettbanden

Om 10 dagar är det dags att ta på svettbanden
Ehandel.se har skickat ut det första analysbrevet

Vår analysavdelning har tittat närmare på julhandeln och berättar bland annat när flest antal order kommer att komma in i e-handelsstugorna.

ANNONS

Ehandel.se har som ni kanske vet flera statistiktjänster som Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics. Vår indexansvarige Joakim Andersen, med diger analysförmåga, har nu tittat närmare på julens siffror.

Analysavdelningen har skickat ut sitt första analysbrev som förutspår den julhandelstopp som vi väntar om exakt 10 dagar.

Enligt analysbrevet har nämligen toppen på e-handelsjulen flyttats fram varje år sedan 2013, men ligger vid samma helg. I år innebär det att vi kan vänta oss flest antal order komma in mellan den 13-15 december. Vilket inte är denna söndag, men nästa söndag fram till och med efterföljande tisdag.

Det är alltså då svensk e-handel kommer ha som mest att göra.

- Så baserat på trenderna från tidigare år och med hänsyn till veckodagarnas förskjutning råder vi er som jobbar med pack och plock att ta med svettband och energidryck den fjortonde och femtonde, och den trettonde om ni jobbar söndag, då årets topp kommer ligga, skriver Joakim Andersen i Analysbrev #1.

Ordertoppen är förstås lite olika för olika branscher. Accessoarer ska ha en starkare topp än snittet. Inom Hus & Hem planerar man sina inköp bättre, med längre framförhållning.

Analysbrevet går även djupare in på Black Friday och Cyber Monday som vi skrivit om tidigare. Vi får till exempel veta att snittordervärdet sjunker efter "Black Lördag" och på Cyber Monday var snittordervärdet till och med under förra årets. Antalet order var dock högre hela rea-perioden jämfört med 2014.

Mer information hittar ni i Analysbrev #1. Ett nyhetsbrev som dyker upp igen efter årskiftet då det kommer analysera hela 2015. Ni kan registrera er för att få utskicket på denna länk, då får ni också Ehandelsnytt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se