ANNONS

Odd Molly avslöjar allt om den egna e-handeln

Odd Molly avslöjar allt om den egna e-handeln
Jennie Högstedt Björk, ny vd

Fördelning online/offline. Omsättning i egen webbshop och återförsäljares, samt resultat.

ANNONS

Modekedjan och varumärket Odd Molly planerar en nyemission som ska inbringa 27 miljoner kronor. I samband med att företaget nu offentliggör nyemissions-erbjudandet så släpper de också lite mer finansiella siffror.

LÄS ÄVEN: Nyemission på 27 miljoner ska lyfta Odd Mollys e-handel

De nya siffrorna handlar nästan uteslutande om deras egen e-handel, vilket förstås uppskattas av oss på Ehandel.se. Odd Molly visar nu exakt vad de omsätter i sina butiker, via återförsäljare och sin egen nätbutik. Företaget har tidigare avslöjat att webben nu står för 40 procent av omsättningen, gällande 2017, men det inkluderar digitala återförsäljare som exempelvis Boozt.com.

LÄS ÄVEN: Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

Nu öppnar de dock dörren helt för dem som kan tänka sig att delta i den stundande nyemissionen. Förra året så omsatte Odd Molly, via den egna e-handeln, 108 miljoner kronor. Vilket ska vara en tillväxt med 29 procent jämfört med året innan, då företaget omsatte nära 84 miljoner online. Totalt omsatte bolaget 432 miljoner kronor i fjol.


Diagram från en presentation från Odd Mollys investerarmöte

De nya siffrorna gör det även tydligt att det är i e-handeln som det växer. De fysiska butikerna står i princip stilla, plus en procent, och omsättningen via återförsäljare av varumärket backade med sju procent. Samtidigt konstaterar modebolaget att försäljningen utomlands trumfar den i Sverige.

- 35 procent av försäljningen från den egna webbshopen under 2017 genererades från utanför Sverige. Tillväxten på den internationella marknaden genom bolagets egen webbshop var högre än bolagets tillväxt på den svenska marknaden under samma år, skriver Odd Molly i samband med nyemissionen.

Informationen slutar dock inte där. Utan Odd Molly berättar nu även ytterligare siffror bakom e-handeln. Rörelseresultatet för webbutiken var nämligen 31,2 miljoner kronor förra året, vilket alltså är en rörelsemarignal på 28,8 procent. Odd Molly noterar dock även att webbshopen haft kostnader på 77 miljoner.

I och med att vi vet att 40 procent av all försäljning är digital, och att företaget omsätter 432 miljoner kronor, så kan vi räkna ut att Odd Molly säljer för nära 65 miljoner via andras nätbutiker.

LÄS ÄVEN: Svenska nätbutiker ingen match för utländska jättar

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap