Posten Norge har idag släppt sina siffror för 2015 och kan under året visa upp en omsättning motsvarande cirka 24,7 miljarder svenska kronor (25,1 miljarder norska kronor). En ökning med 2,7 procent jämfört med 2014.
Samtidigt redovisar man ett resultat före engångseffekter och avskrivningar på motsvarande cirka 680 miljoner svenska kronor (686 miljoner norska kronor). Något som är en försämring med 26,5 procent jämfört med föregående år.
– Vi upplever en markant nedgång i aktiviteten på den norska marknaden och styrkan i konjunkturnedgången är kraftigare än vad vi förutspådde. Resultatet är därmed svagare än väntat och 2016 kommer även det att bli ett krävande år för koncernen, säger Dag Mejdell, koncernchef för Posten Norge.
Näthandeln står för tillväxt
Posten Norge har precis som PostNord känt av effekterna av de snabbt fallande brevvolymer. Under 2015 minskade brevvolymerna med 6,4 procent och koncernens logistikverksamhet har därmed blivit en allt större del av verksamheten.
Under förra året redovisar bolagets logistiksegment en omsättning som var motsvarande cirka 828 miljoner svenska kronor (836 miljoner norska kronor) högre än jämfört med 2014.
– På en krävande logistikmarknad är näthandeln ett viktigt tillväxtområde. Vi är redan den suveräna Norgespecialisten och tillväxten kommer nu främst från den nordiska verksamheten, säger Dag Mejdell.