ANNONS

Nytt nätapotek utmanar Apotea

Nytt nätapotek utmanar Apotea
Adham Shawwaf, Björn Thorngren och Joanna Elmes

Vill bli störst om fem år.

ANNONS

Allt fler aktörer dras till den växande apoteksmarknaden på nätet. I höstas kunde vi berätta att Axfood gav sig in i kampen och helt sonika började förbereda sitt eget nätapotek.  

LÄS ÄVEN Axfood tar upp kampen med Apotea - startar nytt nätapotek

Som bekant domineras just apoteksmarknaden på nätet redan av Apotea, som tycks slå rekord på rekord och kamma hem pris efter pris. Frågan som många ställer sig är ifall ens en stor aktör som Axfood kommer att kunna utmana e-handelskungen Pär Svärdson om nätets apotekskunder.

Axfoods apotek nära lansering

Hur det går för Axfood och deras Apohem - som för övrigt uppger på sin hemsida att starten nu är nära - återstår att se. 

Men nu ger sig ytterligare en aktör in på marknaden - som säger sig ha just som mål att bli störst på marknaden. Alltså även större än Apotea. Denna gång är det företaget Meds och förutom att de säger sig vilja bli Sveriges största nätapotek har de en tidsplan för detta som är minst sagt kaxig.

- Vi ska bli Sveriges största apotek inom fem år, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare av Meds, till Di Digital. 

44 miljoner var "en såddrunda"

För att lyckas med målet har de dock förberett sig väl. Med riskkapital på 44 miljoner i potten från vad som uppges vara "en rad namnkunniga investerare", har de filat ordentligt på affärsidén.

Löftet till de kommande kunderna uppges vara “supersnabba leveranser” - och med det avses att leverans ska kunna ske inom en timme. Med mobilen som främsta kanal tror företaget nu att de ska kunna locka många kunder. 

Men för att på riktigt kunna bli en stor aktör på marknaden konstaterar Meds även att 44 miljoner inte räcker, utan att mer pengar kommer att behövas. Björn Thorngren kallar till och med den första laddningen för “en såddrunda”.

Sverige perfekt för e-handel

Bland de “namnkunniga investerarna” som redan hoppat på tåget sägs förresten att den största av dessa ska vara Richard Båge, som även kommer att bli Meds ordförande. Även Michael Storåkers, grundare av reklambyrån Storåkers McCann, uppges vara med bland investerarna, liksom Apoteket AB:s före detta ordförande Christian W Jansson. Själv menar dock Jansson att det är hans son som i sjävla verket ligger bakom investeringen, som skett via ett familjebolag. 

Hur som helst menar Björn Thorngren att en av de saker som gör att Meds kommer att lyckas är att marknaden för receptbelagda läkemedel i Sverige är “perfekt för e-handel”. Med svenska innovationer som e-recept, mobilt bank-id och liknande, finns det goda förutsättningar för vårdkedjan att digitaliseras, menar han.

- E-handeln växer rekordsnabbt. Men den utgör fortfarande bara 7 procent av apoteksbranschens omsättning på 40 miljarder kronor om året. Vi tror att den andelen är 25 procent om tre år, säger vd Björn Thorngren till Di Digital.

Michell Grönlund