ANNONS

Nyemission på 27 miljoner ska lyfta Odd Mollys e-handel

Nyemission på 27 miljoner ska lyfta Odd Mollys e-handel
Antalet butiker kan minskas

Kan tillföra 37 miljoner som mest.

ANNONS

Odd Mollys digitala försäljning står nu för 40 procent och bolaget har insett var framtidens försäljning finns. Nu ska företaget fylla på kassan för att maximera sin e-handel.

LÄS ÄVEN: Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

Styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission som ska ge bolaget strax under 27 miljoner kronor att lägga på satsningar i digitala kanaler. Efter att ha sett hur e-handeln tar allt större andel av försäljningen, och hur butikerna visar en svagare utveckling, så är Odd Molly nu alltså redo att storsatsa digitalt.

Digitalt och internationellt

En nyemission ska nu tillföra de pengar som behövs för att stöpa om företaget.

- Syftet med företrädesemissionen är primärt att, utifrån ett starkt utgångsläge, finansiera en accelererad satsning på försäljning via digitala kanaler och fortsatt internationell expansion, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Till emissionen, som är riktad till befintliga aktieägare, ska man även besluta om en övertilldelningsoption som, om fullt utnyttjad, kan innebära att bolaget får in 37 miljoner kronor.

- Odd Molly har under flera år fokuserat på att öka kontrollen över distributionen och andelen försäljning från digitala kanaler. Det har lett till att över 50 procent av försäljningen under 2017 kom från de egna försäljningskanalerna (fysiska butiker och egen webbshop), samt att 40 procent av den totala försäljningen skedde via digitala kanaler – egen och extern e-handel.

"Optimera antalet egna butiker"

Även om satsningen handlar mycket om den egna e-handeln, som idag når drygt 40 länder, så ska man även locka fler andra e-handlare att sälja Odd Mollys produkter. Skiftet handlar alltså om att satsa digitalt på alla sätt och vis. De fysiska butikerna kan samtidigt komma att bantas ner i antal.

LÄS ÄVEN: Odd Mollys vd slutar - hon tar över jobbet

- Försäljningen online väntas fortsätta att växa, medan försäljningen via egna butiker förväntas ha en mer begränsad utveckling framöver. Bolaget kan komma att optimera antalet egna butiker, meddelar Odd Molly.

Bättre lönsamhet med egen försäljning

Företaget säger sig dock ha en bra grund att stå på inför den kommande storsatsningen på e-handeln. Dock behövs det alltså kapital för att förverkliga denna potential.

- En ökad försäljning i egen regi skapar bättre lönsamhetsförutsättningar, samtidigt som den ökar behovet av rörelsekapital i bolaget. Den omställning som pågått under några år kommer nu att accelereras, vilket inkluderar omprioriteringar av resurser samt optimering av organisation och arbetssätt.

Erbjudandet, det så kallade prospektet till nyemissionen, förväntas vara klart den 29 maj 2018. Dagen efter börjar i så fall teckningsperioden, som då pågår till den 13 juni.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap