ANNONS

Nya tider hos Animail: "Nu ska vi växa med lönsamhet"

Nya tider hos Animail: "Nu ska vi växa med lönsamhet"
Alexander Olsson

Taktar sedan en tid tillbaka lönsamhet på månadsbasis.

ANNONS

Det har varit ett händelserikt år för e-handelsföretaget Animail, som bland annat har hunnit med att byta VD, bli en del av Nordic Etail och att inleda ett samarbete med leveransföretaget Budbee. Efter år av allt sämre resultatssiffror stod det klart att något måste göras för att vända trenden.

"Skruvat på alla skruvar"

Nu har bolaget presenterat sina siffror för 2016, och även om inte lönsamheten är där ännu, så har resultatet förbättrats från minus 26,5 miljoner till minus cirka 12 miljoner kronor. Samtidigt har omsättningen ökat från drygt 85 till 94 miljoner kronor.

- Det är en klar förbättring från föregående år. Förra året påbörjade vi arbetet med att ställa om till lönsamhet och nu börjar vi se resultatet, säger VD:n Alexander Olsson till Ehandel.se.

Och framtiden ser ljus ut. Enligt Alexander Olsson taktar Animail lönsamhet på månadsbasis sedan mitten av årets andra kvartal.

- Vi har hamnat på en bra nivå där vi anpassar kostnaderna efter var omsättningen ligger. Nu är tanken att vi ska fortsätta att gasa på och växa med lönsamhet.

Vad är det viktigaste ni har gjort för att lyckas förbättra resultatet?

- Det är många bäckar små. Det handlar om allt från leverantörsdialoger till fraktavtal. Vi har skruvat på alla skruvar vi har kunnat skruva på. Sedan genomförde vi i slutet av förra året även en större organisatorisk förändring.

Fokus på hemleveranser

Alexander Olsson vill gärna lyfta fram samarbetet med Budbee, och berättar att Animail vill satsa mycket på leveranserna den kommande tiden, och det är framför allt hemleveranserna som ligger i fokus. Om kunden ska behöva hämta upp sitt paket hos ett ombud försvinner en del av försäljningsargumentet att den som e-handlar slipper släpa hem tunga djurfoderförpackningar, som Alexander Olsson uttrycker det.

- Vi tittar konstant på nya sätt att frakta varorna hem till kunden. Det måste vara bekvämt att handla de här varorna på nätet, säger han.

Alexander Olsson vill inte delge någon budet för 2017 i nuläget, men meddelar att han ser ljust på framtiden.

- Vi har valt att hålla vår budget för 2017 internt men målet är fortsatt tillväxt med förbättrad lönsamhet, något som ser mycket lovande ut baserat på första halvåret, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap