Virtusize, som i våras tog in riskkapital från Axel Johnson och företaget Recapex, har lanserat en ny uppdaterad version. Tjänsten, som bygger på att användaren kan jämföra plagg de redan äger med ett plagg de vill köpa, krävde tidigare att användaren mätte upp sina egna favoritplagg. Men nu är det slut på mätandet.
Virtusize är numera är kopplat till användarens köphistorik, något som gör att alla som tidigare handlat kläder i en Virtusize-ansluten butik, kan jämföra nya plagg med tidigare köp.
– Vi vet sen tidigare att användare av Virtusize returnerar mindre och handlar mer. Vår stora utmaning nu är att få så många konsumenter som möjligt att använda oss eftersom det är först då våra kunder kan se en påtaglig effekt på hela sin verksamhet. Genom att helt ta bort behovet av att mäta har vi avsevärt förenklat tjänsten och banat väg för mycket högre användning, Gustaf Tunhammar, vd på Virtusize.
Har gett ökad användning
Utöver kopplingen till köphistoriken visar numera även Virtusize bilder på plaggen vilket gör det enklare att se vilka plagg som jämförs. Genom att ta bort behovet av att mäta har användningen av tjänsten ökat med sex gånger.
Den nya uppdateringen finns för närvarande tillgänglig hos bland annat Stayhard, Nelly, Stutterheim, Zalora och kommer så småningom att rullas i alla nätbutiker anslutna till Virtusize.
– Vi vill förse våra kunder med enkla lösningar som bidrar till en god köpupplevelse hos oss. Virtusizes lösning hjälper inte bara kunderna hitta rätt passform utan har även en positiv påverkan på vår verksamhet, säger Joakim Naumburg, vd på Stayhard.
Källa: Press