En uppdaterad version av Klarnas checkout har smugit sig ut på den svenska e-handelsmarknaden. Enligt e-handlare som lyft frågan i sociala medier handlar det om en tredje version av den populära kassan som alltså nu ska ha gått live.
Samma namn men nytt innehåll
När Ehandel.se tar kontakt med Klarna för att höra oss för om den nya checkouten, får vi besked om att en del uppgraderingar har ägt rum.
- Det stämmer att det finns en version 3 av vår Checkout, men det är en term som vi inte brukar använda externt, utan det är Klarna Checkout helt enkelt, skriver Johanna Nyman, PR- och kommunikationschef på Klarna, i ett mejl till Ehandel.se.
En nyhet med Klarnas tredje checkout-version ska vara att handlarna nu kan få vad Klarna beskriver som "global access" direkt med en integration. Dessutom kan de få tillgång till Klarnas lokala checkoutlösningar i Storbritannien, USA och Nederländerna - länder där Klarnas checkout i version två inte har funnits tillgänglig.
Det innebär alltså att handlare som har Klarnas senaste kassa kan erbjuda samma checkout på alla marknader.
- Med version 3 kan handlarna även få tillgång till nya features såsom leveransalternativ redan i kassan. En ny version av detta rullas ut just nu.
NA-KD tidigt ute
NA-KD.com är ett av de e-handelsföretag som av allt att döma har varit snabbt med att hoppa på den uppgraderade kassan. Företaget skrev nyligen i ett pressmeddelande att det med hjälp av just Klarna skulle satsa globalt, och bland annat sälja via checkouten i just Storbritannien och Nederländerna.
- E-handeln blir allt mer konkurrensutsatt och vår främsta prioritet för 2018 är internationell tillväxt. Därför är Klarna en av våra viktigaste partners när vi ska etablera oss på nya marknader, sade Jarno Vanhatapio, grundare och VD på NA-KD, i pressmeddelandet.
LÄS ÄVEN: NA-KD tar med Klarna Checkout ut i världen
"För löpande dialog med våra handlare"
De båda checkoutversionerna (nummer två och tre) finns nu tillgängliga parallellt, och enligt Klarna är det upp till handlaren att bedöma vilken version man helst vill använda.
- Vi för såklart en löpande dialog med våra handlare kring vilken version som lämpar sig bäst utifrån vad de vill uppnå. Sen är det så klart upp till våra handlare vilket behov de har och därför också vilken version de väljer, avslutar Johanna Nyman.