ABS Wheels, som bland annat säljer däck och fälgar, hade tidigare problem med att locka kvinnor till sin sajt. Av de 20-25 beställningar som kom in under en dag var det i genomsnitt en som gjordes av en kvinna.
- Det är en väldigt mansdominerad bransch det här med däck. Våra underleverantörer säger samma sak, säger Andie Lahdo, VD och ägare av firman.
I början av 2015 bestämde sig företaget för att försöka göra något åt saken. Efter att ha tagit hjälp av konverteringsspecialister inleddes ett arbete med att ringa runt till kvinnor, samt en del män, för att fråga vad de saknade på sidan.
Bättre sökfunktion gav effekt
Enligt ABS Wheels var särskilt kvinnorna intresserade av ljusare färger och större köpknappar, så nu har sidan som tidigare en layout med mörkare färger, gjorts om helt. I mars infördes även en enklare sökfunktion där kunderna kan ange bilens registreringsnummer för att få förslag på lämpliga däck.
En av ABS Wheels tidigare designer
Ändringarna fick effekt. I dag har de 25 beställningarna utökats till ungefär 50 om dagen, och rekordet är 82 beställningar på en dag. Mellan 6 och 10 av beställningarna på en dag ska vara från kvinnor.
- Vi har gått by the book och testat lite olika färger. Nu har vi kommit fram till att de varmare färgerna ska vara kvar. Och det verkar ju vara en förändring som samtidigt tilltalar män, säger Andie Lahdo.
Räkenskapsåret som slutade i juni omsatte förra året 25 miljoner kronor. Innevarande år är målet att komma upp i 40, och det är ett mål som företaget ser ut att nå.
- Vi försöker ju att bräcka våra närmaste konkurrenter och ser man till antalet ordrar så ligger vi i linje med vårt mål, säger Andie Lahdo.