Värdefulla insikter till sajtens utvecklare och ett mycket positivt mottagande. Så sammanfattar Yaytrade veckan som gått sedan den nya marknadsplatsen lanserades. Bakom sajten står bland annat influencerduon Jon Olsson och Janni Delér, som har lyckats få bra spridning av nyheten i sociala medier.
- Efter det att Jon Olsson gick ut med nyheten på sin Youtube-kanal kraschade sajten till följd av det enorma intresset från Jons stora följarskara. 50 000 personer besökte Yaytrade redan under de första timmarna. Vi kunde snabbt åtgärda problemet och växla upp sajten ytterligare, säger Jon Berglund, ansvarig för produkt och marknad samt grundare av Yaytrade, i ett pressmeddelande.
Precis som hos konkurrenten Blocket kan Yaytrades besökare köpa och sälja varor, men det går även att använda plattformen för att hyra och hyra ut saker.
Lanserar på fem nya språk
Och det är uppenbarligen en tjänst som går hem. På bara en vecka har Jon Olssons Yaytradeannonser lockat 3 000 budgivare och under perioden har totalt 10 000 medlemmar anslutit sig till sajtens community. Sajtens besökare ska ha kommit från hela 160 olika länder, varav de flesta har kommit från Sverige, Tyskland och USA. För att möta det internationella intresset släpps marknadsplatsen snart på fem nya språk.
- Vi går in i vår viktigaste fas och har nått en kritisk massa användare, vilket gör att vi kan dra lärdom från deras beteenden på plattformen. Vår viktigaste egenskap just nu är att vara snabbfotade och anpassningsbara. Vi har fått oerhört mycket bra feedback från vårt community och vi välkomnar att fler hör av sig via våra sociala kanaler så att vi tillsammans kan utveckla den bästa mötesplatsen för att byta, hyra och köpa produkter och tjänster som finns på marknaden idag, säger David Knape, vd och grundare av Yaytrade.
Yaytrade finns tillgänglig via hemsidan, samt i form av appar för Android och iOS. Personer som vill använda tjänsten kan till exempel registrera sig via sitt Facebook-konto.