Efter att ha varit mer eller mindre ensam som renodlat nätapotek i Sverige, har Apotea fått finna sig i att andra företag också vill ha en del av kakan. För någon månad sedan gjorde Meds entré på marknaden, och kunde kort därefter berätta om en lyckad start.
LÄS ÄVEN: "Flera hundra order varje dag"
Ska bli ledande i Sverige
I dag är det också dags för Axfoods apotekssatsning Apohem att ta klivet ut på marknaden. Livsmedelsjätten har arbetat med sitt apoteksprojekt sedan i höstas, då det nya apoteket till en början gick under namnet Hubia.
LÄS ÄVEN: Nytt nätapotek utmanar Apotea
- Apohems vision är att bli Sveriges ledande nätapotek. Med låga priser, snabba trygga leveranser och snart även försäljning av receptbelagda läkemedel lägger vi grunden för att utveckla en unik kundupplevelse tillsammans med Axfood, säger Henrik Patzer, vd för Apohem, i ett pressmeddelande.
När Ehandel.se tar kontakt med företaget för att få senaste nytt visar det sig att beställningarna började rulla in så gott som direkt efter lanseringen.
- Det rullar på! Vi har inte gått ut jättehårt nu i början, men det ser helt okej ut. Just nu är till exempel 30 besökare inne på sajten, rapporterar Henrik Patzer till Ehandel.se.
Receptbelagt innan årets slut
Apohems plan är att inom kort börja med försäljning av receptbelagda läkemedel, men till en början kommer företaget endast att sälja receptfria läkemedel och andra apoteksvaror.
Företaget, som också backas av Axel Johnsons investmentbolag Novax, har i dag 4 000 artiklar av 500 varumärken i sitt sortiment. Det ska enligt Apohem ska vara "fler handelsvaror än hos ett normalstort apotek".
- Vi har lämnat in en ansökan om att bedriva öppenvårdsapotek och vår ambition är att kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel innan året är slut, säger Henrik Patzer i pressmeddelandet.