I fredags lanserade Twitter ett par nya funktioner som ska underlätta för användarna att köpa saker som de hittar på mikrobloggen. Den ena funktionen, som kallas Pages, innebär att utvalda företag och användare nu kan skapa dedikerade produktsidor som ska ge tilltänkta kunder mer information inför ett köp.
– Dessa sidor kommer att innehålla bilder och filmer om produkterna tillsammans med information som en beskrivning, pris och en möjlighet att köpa eller besöka hemsidan för att få mer information, skriver Twitters produktchef, Amaryllis Fox, i ett blogginlägg.
Skapa egna samlingar
Än så länge samarbetar Twitter endast med ett 40-tal partners, bland dessa finns olika TV-kanaler, kändisar, företag och varumärken, men inom kort planerar man att utöka listan. Twitter ska inte ta något betalt för funktionen men troligtvis kommer man att ta en procent på försäljningen i framtiden.
Man har även lanserat en funktion som gör det möjligt för användare att skapa samlingar, Collections, av produkter och platser som man sedan kan dela med sig av. Twitter börjar samtidigt att experimentera med ett fåtal produkter som kommer att dyka upp i användarnas tidslinje. Något som innebär att det nu kommer att dyka upp olika sponsrade inlägg från företag i flödet.