För ungefär ett år sedan gick Internetbolagen Tencent (sociala nätverk) och Baidu (sök) ihop tillsammans med detaljhandelsjätten Wanda. Tanken var att skapa en motpol till e-handelsjätten Alibaba som hanterar någonstans runt 70 procent av näthandeln i landet.
Under en treårsperiod skulle man investera 814 miljoner dollar i projektet. I januari i år plockade man in ytterligare 161 miljoner dollar ifrån två olika fonder. E-handelssatsningen värderades då till över 3 miljarder dollar.
Ska vinna med lokalt utbud
Nu har miljardprojektet lanserat sin första tjänst som går under namnet Ffan. Det är en nätbutik som ska utmana Alibaba genom ett mer lokalt fokus. En strategi som påminner om när Ebay lockade till sig lokala butiker för att leverera snabbare än Amazon.
Användare av Ffan ska till exempel kunna ange sin stad för att se lokala erbjudanden. De första kategorierna på sajten är dock bara mat och film. Wanda ska vara mest kända för sina biografer vilket förmodligen ligger bakom valet av startkategorier. Maten kommer även ifrån Wandas olika mataffärer i landet.
Det första utbudet ska alltså vara magert och någon Alibaba-dödare är det inte i dagsläget. Wanda ska dock vara en jätte i Kina med shoppingcenter, biografer, hotell och mycket mer. Potentialen finns alltså att koppla ihop detta utbud med webben för att skapa en konkurrent till Alibaba.
Källa: TechInAsia