I våras kunde Ehandel.se berätta att delar av Handelsbanken Finans verksamhet samlades i det nya affärsområdet Ecster. I samband med omprofilering stod det även klart att man skulle lansera en ny e-handelskassa. Nu är den här.
Ecster erbjuder betallösningar för både e-handel och fysisk butik sedan tidigare men med Ecster Pay hoppas företaget förenkla köpprocessen för både kunder och e-handlare. Lösningen innebär även att anslutna handlare kan få en och samma leverantör för betalningar i butik och på nätet.
– Vi har gjort betydande investeringar i ny teknik, service och kundupplevelser. Generellt inom handeln går lönsamheten ner medan omsättningen går upp. Returer och engångsköp hotar att slå ihjäl vissa handlare. Vi tror att en lönsam tillväxt skapas av fler lojala konsumenter som kommer tillbaka och handlar, säger Anders Karlsson, CEO Ecster.
Samla bonuspoäng i kassan
Den nya kassan ska vara fullt responsiv, enkel att anpassa till butikens utseende och innehåller de vanligaste betalsätten, som kort, faktura och delbetalning. Den har stöd för BankID och kunden kan spara sina kortuppgifter. Kassan kommer även ihåg vilket betalsätt kunden valde senast, något som ska underlätta nästa köp
Handlare som erbjuder lojalitetsprogram genom Ecster kan dessutom ge kunden möjlighet att samla bonuspoäng i kassan. Ecster Pay kommunicerar med e-handelsplattformen och förstår vem det är som handlar. Något som gör det möjligt att ge personliga erbjudanden.
– För att skapa bra köpupplevelser är det viktigt att jobba schysst och långsiktigt. Fokus bör ligga på nöjda kunder och nettokonvertering. Det är enkelt att bygga en e-kassa som med ett klick gör det möjligt för företag att tjäna snabba pengar på kort sikt, men en kund som inte förstår vad som hände vid köpögonblicket, är inte en nöjd kund, säger Urban Höglund, säljchef Ecster.