De stora livsmedelskedjorna i Norge ligger en bit efter de svenska, men det har börjat röra på sig så smått. I mitten av juni blev livsmedelskedjan Meny, som är en del av Norgesgruppen, den första dagligvarujätten i landet att lansera e-handel.
Nu får man sällskap av en annan kedja i Norgesgruppens portfölj, nämligen Spar. Enligt norska Dagens Næringsliv kommer lanseringen att ske under första veckan i september där utvalda butiker i Oslo och Ålesund är först ut.
– Hittills har vi endast pilottestat e-handeln men ska vi stegvis rulla ut den mot kunderna, säger Ole Christian Fjeldheim, VD för Sparkedjan.
”Allt fler kommer att följa efter”
Enligt Fjeldheim kommer Spar att använda sig av samma IT-lösning som systerkedjan Meny och pack och plock av varorna kommer att ske i de anslutna butikerna. I Norge är det än så länge endast Norgesgruppen som tagit klivet online om man räknar de allra största aktörerna.
Rema 1000 gjorde dock ett litet ryck när man nyligen köpte 10 procent av den etablerade nätlivsmedelsbutiken Kolonial.no, men varken Rema 1000 eller Coop bedriver någon e-handel i egen regi.
– I takt med att fler kedjor går online, kommer allt fler att komma efter. Kedjorna måste bestämma sig för om de vill ha en bit av den marknaden eller inte, säger Ole Christian Fjeldheim.