KappAhls populära barnklädesmärke Newbie har drabbats av det fenomen som i USA ibland kallas för scalping. Det innebär att privatpersoner, eller personer som bedriver någon typ av näringsverksamhet, köper upp stora mängder en viss vara på nätet och sedan säljer dessa dyrare på olika köp- och säljsidor.
Detta fenomen drabbar sannolikt inte bara Newbie och KappAhl, men på grund av att märket regelbundet lanserar limiterade kollektioner tycks just en sådan kultur ha uppstått. I flera grupper på nätet diskuteras nu öppet hur Newbie-kläder säljs till dyrare priser av personer som köpt på sig större kvantiteter.
"Hur kan det vara okej?"
Ett sätt att göra vinst på den kontroversiella affärsidén tycks vara att utnyttja olika "tre för två-erbjudanden", något som även renderat en hel del kritik.
- Hur kan det vara okej att vissa personer köper på sig LAGER av populära nyheter från Newbie, genom att utnyttja tre för två, endast för att sälja det vidare för inköpspris plus frakt, skriver exempelvis en kritiker i en Facebookgrupp.
- Värst är väl när dessa personer även går in och beställer slut på en vara på nätet, så att ingen annan får chans att köpa dessa varor, svarar en annan person, som även själv ska ha gått miste om ett önskat plagg som tagit slut just på grund av scalping-fenomenet.
Samtidigt finns det flera Facebookgrupper där med liberala försäljningsregler och där medlemmarna bjuder över varandra för att komma över de populära kläderna.
Max fem plagg per hushåll
Men från KappAhls sida har man nu vidtagit åtgärder för att stävja problemet.
- Newbie är ett mycket populärt varumärke som möter en stor efterfrågan vid varje kollektionssläpp. Då vi vill att så många som möjligt ska få möjlighet att handla de populära Newbie-plaggen har vi valt att begränsa antalet plagg per hushåll i våra limiterade Newbie-kollektioner, skriver KappAhls kommunikationschef Charlotte Högberg till Ehandel.se.
KappAhl vill däremot inte bekräfta att det är just på grund av fenomenet “scalping” som man infört begränsningen, men skriver att det händer att besvikna kunder som inte lyckas få fatt i vissa plagg hör av sig till företaget.
- När plaggen inte räcker till så händer det att besvikna kunder kontaktar oss. Därför har vi valt att begränsa antalet plagg per hushåll i våra limiterade Newbie-kollektioner till fem per hushåll, skriver Charlotte Högberg.
TILLÄGG: Efter att artikeln publicerades har en av de aktuella Facebook-grupperna där Newbiekläder säljs hört av sig till redaktionen och påpekat att det i dreas grupp inte är tillåtet att sälja nya plagg som fortfarande finns i butikerna. Gruppens administratörer säger sig vara "starka motståndare" till sådana uppköp och menar att det i deras grupp endast får säljas plagg som har använts för eget bruk.