Mat.se var först att utnyttja Volvos baklucka där man använder digitala engångsnycklar för att leverera till kundernas bilar. Volvo kallar det in-car delivery och i Sverige realiseras det nu tillsammans med PostNord.
Efter att Mat.se kört ut mat till kundernas bakluckor hoppade även Lekmer på tåget och nu är det dags för fler aktörer. E-handeln NetOnNet och sportkedjan Intersport kommer att erbjuda detta leveransalternativ till både göteborgare och stockholmare från vecka 23.
- Leveransen är en väldigt viktig del av köp- och kundupplevelsen för NetOnNets kunder, och för att möta deras krav och ligga i framkant måste vi ständigt se över våra leveransalternativ, säger Susanne Ehnbåge, VD på NetOnNet.
I en exklusiv intervju med Ehandel.se har Volvo berättat om deras plan för bakluckeleveranserna. De vill i ett första steg erbjuda fler kategorier när det kommer till in-car delivery.
- Vi ser att erbjudandet måste bli bredare än bara mat och leksaker. Om vi kan täcka de stora segmenten, med en aktör i varje, så blir erbjudandet mycket starkare, sade Carl Warberg, affärsutvecklare för vad Volvo kallar “den uppkopplade bilen”.
Nu har man alltså mat, leksaker, hemelektronik och sport. En modehandlare borde alltså bli nästa aktör men det får förstås tiden utvisa.
LÄS ÄVEN: Volvo utökar sina leveranser till bakluckan med urb-it