Diskussionen om hur modeller ska framställas, retuscheras och väljas ut, är ständigt pågående i modebranschen. Många är kritiska till branschens snäva ideal och emellanåt riktas hård kritik mot att inte mer görs för att främja exempelvis reklam med olika kroppsformer.
LÄS ÄVEN: Kritiserades för trånga kläder - nu agerar Indiska
Nu tar en svensk e-handlare, Nelly.com, saken i egna händer. Då företagets främsta målgrupp är unga tjejer, har man kommit fram till att man inte vill fortsätta att bidra till de stereotyper som ofta reproduceras i modebranschen.
Bjuder in kunderna till egen modellstab
Redan sedan tidigare har Nelly slutat att redigera bort bristningar, celluliter och ärr på sina modell- och kampanjbilder, vilket enligt de själva syftat till att visa upp “hur kvinnokroppen faktiskt ser ut”.
Nu tar modeaktören även nästa steg i det arbetet. Istället för att vara beroende av modellagenturer, som Nelly menar har en överrepresentation av modeller som ser ut på ett visst sätt, grundar de nu istället sin egen stab av modeller.
Inom ramen för det nya konceptet #NELLYNEWFACES låter de nu kunderna själva ansöka om att få bli modeller åt företaget. Och responsen på initiativet ska ha varit massiv. Sedan det hela lanserades via ett ansökningsformulär i e-handeln under juli månad, så ska över 20 000 ansökningar från modellsugna tjejer ha inkommit till företaget.
"Ser fram emot att träffa kunderna"
Det är så pass många att Nelly nu beslutat sig för att åka på castingturné för att kunna träffa alla sina potentiella nya modeller.
- Vi ser fram emot att träffa våra kunder och med deras hjälp kunna bredda representationen i modebranschen. Samtidigt som vi får möjlighet att lyfta fram nya, fantastiska tjejer som får chansen att ta plats och påverka. #NELLYNEWFACES är ett långsiktigt projekt som vi löpande kommer att jobba med under lång tid. Det blir ett nytt och viktigt sätt för oss att hitta nya modeller, avslutar Anna Ullman Sersé.
Castingturnén besöker Köpenhamn den 22 augusti, Oslo den 23 augusti och avslutar i Stockholm den 24 augusti. Totalt har 150 stycken tjejer blivit inbjudna till den första, men enligt Nelly inte sista, castingturnén. De modeller som väljs ut genom konceptet kommer att plåtas i Nelly.coms fotostudio i Borås, till en branschmässig ersättning. Tre av modellerna kommer dessutom att fronta höstens stora kampanj.