I fredags i förra veckan publicerade vi en artikel där e-handlarna berättade om hur de jobbar med returer. Förutom att alla e-handlare var överens om att det var livsviktigt att sköta returerna så smidigt som möjligt, så såg de allra flesta också positivt på nya innovativa returlösningar.
E-handlare omfamnar alltså nytänkande på området returer.
- Nya sätt är alltid välkomna och jag tycker det är roligt att det testas! Fler borde våga att testa och tänka utanför ramarna, sade Patrik Weiland på CoolStuff.
Bara några dagar senare stod det klart att nätmathandeln MatHem kommer att börja acceptera returer i sitt logistikflöde. Företaget levererar e-handlad mat till hushåll på 20 orter i Sverige, sju dagar i veckan.
"Sparar på miljön"
Nu kommer MatHem utnyttja sitt nätverk av bilar och leveranser till att även plocka upp e-handelsreturer. Det gäller alltså andra e-handlares returer och för att lyckas med detta samarbetar man med PostNord. I praktiken blir MatHem ett rullande ombud för returer.
- Med den här lösningen frigör vi tid och gör det enklare både för våra och MatHems kunder. Inte nog med det, vi sparar även på miljön genom att utnyttja de leveranser som redan görs via MatHem, säger Anders Holm, VD PostNord Sverige.
Det hela fungerar för kunder som använder MatHem, för sina dagligvaror, och samtidigt e-handlat något annat som de vill returerna. Då kan kunden i fråga helt enkelt ge returen till MatHem när de kommer med veckans mat.
MatHem tar inte betalt för tjänsten av sina kunder. Om de får något av PostNord är dock oklart. MatHem samlar i alla fall in returerna och lämnar sedan över dem till PostNord som i sin tur skickar tillbaka dem till e-handlarna.
Sex städer först ut
Retursamarbetet gäller till en början städerna Stockholm, Uppsala, Västerås, Enköping, Köping och Södertälje, men kommer att utökas till ytterligare orter under första halvåret 2017.
- Konsumenterna vill att det ska vara enkelt och bekvämt att både handla och returnera gods. Tillsammans med PostNord har vi hittat ett nytt, nyskapande samarbete som våra kunder får nytta av, säger Tomas Kull, VD och grundare av MatHem.
I går kunde vi även avslöja att MatHems största konkurrent Mat.se planerar en liknande lösning. Även de vill ta hand om andra e-handlares returer.
- Ja, det är tydligt att vi kommer att göra det, sade Måns Danielsson, VD på Mat.se, till Ehandel.se.
De största renodlade nätmathandlarna ser alltså möjligheter i att unyttja sitt allt mer växande logistiknätverk till andra saker än att flytta dagligvaror.
Rykten om fler nya lösningar
Enligt rykten i branschen har i alla fall en av dessa två aktörer sett över möjligheterna att även kunna skicka e-handlarnas varor, alltså inte bara ta hand om returerna.
Problemet med en utökad logistiksatsning är förstås att bilarna ofta är fulla med deras huvudleverans, maten. Men det kan eventuellt finnas möjligheter att slussa andra varor vid olika tillfällen i deras logistiknätverk.
Att undvika tomma bilar är förstås ett klassiskt logistikproblem som MatHem nu försöker råda bot på genom att fylla på med returer på vägen hem till lagret igen. Hur Mat.se:s lösning kommer att fungera och om någon av de två kommer lansera fler utökade logistikfunktioner återstår att se.