Att allt fler klickar hem maten på datorn eller i en mobil enhet är ingen nyhet. Enligt Svensk digital handel handlades förra året knappt 2 procent av all mat på nätet. Det kan förstås låta lite, men enligt organisationens beräkningar så ökade andelen nätmat med drygt en tredjedel under de första tre kvartalen av 2016, jämfört med samma period 2015.
"Det är väldigt starka varumärken"
Nu bedömer Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker vid Handelns utredningsinstitut att inget visar på att trenden kommer avta, skriver TT.
En av orsakerna till ökningen tros vara att traditionella livsmedelskedjor, som exempelvis Coop och Hemköp, blivit alltmer närvarande på nätet. Men enligt Andreas Svensson så behöver de traditionella kedjorna bli ännu bättre på att konvertera sina kunder i fysisk butik till att börja handla på nätet.
- Dagligvaruhandeln har en annan typ av lojalitet och kundbeteende än de tidigare etablerade sajterna. Det är väldigt starka varumärken. Men de måste få sina kunder som handlar hos dem dagligen att se över alternativet att handla över nätet, säger han.
Lösplock ökar mest
Och det finns en annan tydlig utveckling när det gäller nätmaten som Andreas Svensson har noterat.
- En trend vi kunnat urskilja är att lösplocket, där du själv väljer varorna på en butiks hemsida, växer snabbare än handeln med färdiga matkassar, säger han.
Landsbygden inte lika stressig
Däremot sker tillväxten av mat på nätet fortsatt främst i storstäderna, vilket tros bero på att de som bor på landsbygden inte upplever vardagen som lika stressig.
Men det är tveksamt om konceptet mat över internet når utanför storstadsregionerna.
- Det primära för aktörerna nu är att arbeta mot den målgrupp som har behov av att få mer tid i vardagen. På mindre marknader, som landsbygden, är frågan om det behovet finns, säger Andreas Svensson.
Enligt TT har Ica i dagsläget 1300 fysiska butiker. 200 av dessa erbjuder e-handel och 470 butiker erbjuder distribution av färdiga matkassar.
Coop ska inte ha velat uppge hur stor andel av sin livsmedelsförsäljning som kommer från e-handeln, men nätmaten ska ha växt med drygt 50 procent under 2016. Willys och Hemköp har vardera ett tiotal butiker som erbjuder e-handel.