ANNONS

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst
Långt ifrån alla mobilbesök leder till köp

Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök i en mobiltelefon leder till ett köp.

ANNONS

Vi har sett trenden växa sig starkare under en längre tid och nu har skiftet kommit och gått.  Årets julimånad blev den första hittills då andelen order som lagts i en mobiltelefon kom upp i 50 procent.

Flest besök i mobiltelefonen 

När vi konsulterar Ehandel.se Analytics för att ta reda på mer om vilken roll mobiltelefonerna har spelat för e-handeln hittills i år, är mobilens dominans ännu tydligare. Under perioden 1 januari till och med 13 augusti kom 55 procent av alla besök i en nätbutik via en mobiltelefon. Desktop kommer på en andra plats med 33 procent, medan surfplattorna står för resterande 12 procent.

Det finns dock ett problem. Konverteringen hänger inte alls med i den mobila utvecklingen. Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök från en mobiltelefon under perioden resulterade i att kunden faktiskt köpte något. Motsvarande siffra för desktop är 3,9 procent. 

Surfplattorna konverterar bäst

Även om det alltså inte är så vanligt att vi nätshoppar i surfplattan, verkar det som att det oftast är just den enheten vi tar till när vi är beslutna att genomföra ett köp. För surfplattorna låg konverteringsgraden under perioden nämligen på förhållandevis höga 5,2 procent. 

- Det är dock viktigt att inte stirra sig blind på konverteringsgraden. Man förlorar ju inte nödvändigtvis på att en kund besöker en butik fem eller tio gånger innan köpet genomförs, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Semestermånaden juli har etablerat sig som en av de månader då vi är allra mest intresserade av att handla i mobilen, så det återstår att se om statistiken kommer att vara riktigt lika inriktad mot det mobila under de kommande månaderna. Oavsett vad framtiden har att utvisa har Joakim Andersen ett tips.  

- Om man inte redan gjort det skulle jag verkligen råda e-handlare att mobilanpassa sina sajter. Kunderna använder i allt större utsträckning mobiltelefonen när de handlar på nätet.

Ehandel.se Analytics är en statistiktjänst där cirka 300 svenska nätbutiker delar med sig av sin data.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se