I går var vi tyvärr tvungna att meddela att svensk e-handel just nu står stilla. Det säljs förstås fortfarande en hel del via nätet men tillväxten är i princip noll efter att värmeböljan nått Sverige.
LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln
Vi nämnde även då att mobilen är lite av räddaren i nöden när det kommer till sommarvärmen, eftersom konsumenterna nu kan e-handla från stranden om de så önskar. Vi har även sett en rejäl ökning i mobilanvändandet de senaste åren och då speciellt under sommarmånaderna.
Rekord i mobila besök
Analysavdelningen på Ehandel.se har tittat på hur det kommer att se ut i år och vi kommer med stor sannolikhet att nå en historisk topp för shopping via mobiltelefoner.
Följande graf visar prognosen för andelen besök som väntas komma in via traditionella datorer under juni, juli och augusti månad.
De traditionella datorerna dalar:
"Tre av fyra besök mobilt"
Indirekt kan vi se att mobila enheter kommer att totaltdominera trafiken till e-handlare. Mobiltelefonerna kommer att stå för över 65 procent av alla besök till e-handlare under juni och juli. Surfplattorna är inte med i spelet och ligger fortsatt med runt 10 procent av e-handelstrafiken.
- I juli, månaden som är den mest mobilintensiva när det kommer till e-handelsbesök, väntas andelen besök via desktop nå under 25 procent. Tre av fyra besök kommer alltså ske via en mobil enhet, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Om detta låter positivt, i och med att fler kanske handlar trots att de är ute i värmen, så finns det tyvärr en brasklapp i ekvationen. Det är det faktum att konverteringen har visat sig vara mycket lägre i mobilen.
LÄS ÄVEN: Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst
Konverteringen är dock något man kan jobba med. Bättre att ha besökare via mobilen än inga besökare alls.