Vissa e-handlare har rapporterat ett försämrat resultat sedan mobilegeddon rullades ut men överlag har stämningen varit ganska osäker kring vad som faktiskt skett med trafiken.
Nu har en ny analys genomförts av mobiltrafiken till Sveriges e-handlare. Via Ehandel.se Analytics och Ehandelsindex har man kollat närmare på ungefär 300 svenska e-handlare. 6,4 miljoner besök och nära 100 000 order ger utslaget: ingen större förändring.
När trafiken analyserats har ingen trend kunnat utläsas i den totala mobiltrafiken till e-handlare. Mobiltrafiken för anpassade sidor såg i slutet av april ut att ha ett övertag för att sedan falla igen vid månadsskiftet. Det är få dagar och datapunkter att gå efter men ingen tydlig trend har hittills kunnat utläsas.
1,2 procentenheter på tillväxten
Gräver man sig djupare ner i datan kan man dock se en potentiell påverkan på mobiltrafiken där anpassade sidor har haft en positiv effekt. Vi snackar dock en starkare tillväxt på 1,2 procentenheter.
Det som kan utläsas ur Ehandel.se Analytics är alltså att om du mobilanpassat har du i snitt kunnat växa din trafik 1,2 procentenheter mer än de utan en mobilvänlig sajt. Vilket för vissa e-handlare kan handla om en handfull extra besökare.
Slutatsen är att mobilegeddon hittills inte påverkat svenska e-handlares trafik utslaget på ett stort urval. Tidsperioden är dock fortfarande ganska liten i sammanhanget och vi lämnar datan med reservationen att ämnet behöver återbesökas inom kort.
- Min bedömning är att när vi tittar på stora volymer data ses knappt ökningen för de mobilanpassade butikerna. Det här blev upphaussat och ledde till många mobilanpassningar, men det påverkade inte svensk e-handel, säger Dan Nilsson, analytiker för Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics.
Google har dock lyckats med sitt primära mål att få sajter att bli mobilvänliga. Vi räknar över 300 nya responsiva e-handlare sedan i mars i år. Mobilegeddons effekt som morot är bra mycket större än dess effekt på trafiken enligt Ehandel.se Analytics.