Fristads Kansas Group säljer yrkeskläder under varumärken som bland annat Fristads, Kansas och Wenaas. Företaget bedriver sedan en tid tillbaka en del av sin försäljning via egen e-handel, till exempel Fristads.com.
Koncernens omsättning nådde under helåret 2017 upp i drygt 3,8 miljarder kronor, och precis som hos många andra företag är planen att e-handeln ska stå för en allt större del av försäljningen framöver. Efter att under samma period dessutom ha utökat sitt rörelseresultat från 115 till 173 miljoner kronor, har Fristads Kansas-gruppen nu bestämt sig för att det är dags att investera.
"40 procent av handeln sker elektroniskt"
Bolaget ska genomföra en storsatsning på e-handelslogistik genom att bygga en anläggning på 18 000 kvadratmeter i Viaredsområdet utanför Borås. Den ska rymma både kontor och lagerlogistik, och förhoppningsvis innebära kortare ledtider och mer effektiva leveranser.
- I dag sker över 40 procent av vår försäljning elektroniskt och allt oftare via digitala plattformar. Det är en andel som vi förväntar oss kommer att öka betydligt framöver, säger Fristads Kansas Groups koncernchef Anders Davidsson i ett pressmeddelande.
Tar kontrollen genom insourcing
När Fristads Kansas Group flyttar in i sina nya lagerlokaler, vilket beräknas ske under 2019, kommer företaget att sköta plock och pack i egen regi. I dag sköts den delen av en TPL-aktör, som miljardföretaget alltså kommer att säga upp avtalet med. I samma veva planerar Fristads att investera i robotteknologi.
- Vi ser en tilltagande trend bland många företag att insourca logistik som en kritisk del av verksamheten. Genom förändringen tar vi kontrollen över våra egna logistikflöden och ökar samtidigt automationen i leveransen, för att kunna tillhandahålla den mest effektiva servicen för våra kunder, säger Anders Davidsson.