ANNONS

Efter e-handelssatsningen: mediejättens resultat ökar 13%

Efter e-handelssatsningen: mediejättens resultat ökar 13%

Fler uppköp att vänta efter ett framgångsrikt 2017.

ANNONS

Egmont är ett av Sveriges större mediahus och har verksamhet inom såväl underhållning som journalistik för tv, film, tidningar och böcker. Den senaste tiden har mediekoncernen dock allt mer satsat på framtidsbranschen e-handel. Denna ska hjälpa bolaget att kompensera för en allt mer pressad tidningsmarknad.

LÄS ÄVEN: Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Under 2017 ska Egmont ha köpt upp 20 bolag inom tillväxtområden såsom gaming, digital marketing services och e-handel.

- Egmont Publishing satsar stort på e-handel, med en portfölj som i dagsläget innehåller sex nordiska företag. Egmont Publishing är nu majoritetsägare till Bagaren och Kocken/GoShopping och Outnorth, skriver företaget i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Egmont lägger miljonbelopp på Bagaren och Kocken

Omsättningen ska för helåret ha hamnat på strax över 14,5 miljarder kronor och resultatet före skatt växte med nära hundra miljoner, och landar på 753 miljoner kronor.

- Samtidigt är jag nöjd med tillväxtföretagens utvecklingstakt inom e-handel, gaming och digital marketing services, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh.

Vi kan också vänta oss fler uppköp av Egmont framöver, då företagets egna kapital sägs uppgå till över 8 miljarder kronor.

- Eftersom koncernen är skuldfri finns det därmed kapacitet för betydande investeringar i utveckling och uppköp, meddelar Egmont.

Egmont Publishings e-handelsportfölj innehåller bolagen Jollyroom, Fjellsport, Outnorth, Bagaren och Kocken (GoShopping), Med24 och Nicehair.

LÄS ÄVEN: Jollyroom sprängde miljarden - ökade med 50 procent

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap