2017 blir digitaliseringens år för McDonald's. I ett pressmeddelande under gårdagen berättade företaget själva om sina storslagna planer för att anpassa kedjans verksamhet till den digitala samtiden.
Mobilbeställningar på 20 000 restauranger
En av de största förndringarna är att företaget inför möjligheten att beställa sin hamburgare via företagets befintliga app. På så sätt slipper kunden stå i kön i en drive-thru, utan kan istället lägga ordern i mobilen och sedan köra direkt till en utlämningslucka och hämta maten. Det systemet kommer införas på 20 000 restauranger på några av företagets största marknader, inklusive i USA, i slutet av 2017.
Ska bli världsledande inom leveranser
För den som inte själv vill ta sig till restaurangen införs även möjligheten att få maten hemlevererad. Och McDonald's går inte ut blygsamt - målet är att bli "världsledande inom leveranser".
- Tack vare våra extraordinära fotavtryck är McDonald's unikt positionerat för att bli världsledande inom leveranser. Inget annat matföretag i hela världen har den räckvidd och den förmåga att öka bekvämligheten för så många kunder som möjligt genom leveranser, skriver de i pressmeddelandet.
Redag idag erbjuds hemleveranser på prov i en rad asiatiska länder, men 2017 väntas bli året då konceptet även kommer till västvärlden.
Omnikanallösning på restaurangerna
Dessutom så ska fler restauranger få den omnikanallösning som redan finns på sina håll i dagsläget. Den består i att kunderna kan beställa sin order via en skärm inne på eller strax utanför restaurangen och sedan hämta upp den direkt i kassan och således slippa stå i kö. Även den svenska konkurrenten Max Hamburgarrestaurangers har en liknande lösning på flera av sina matställen.
2500 retauranger moderniseras
För att kunna digitalisera företaget krävs en rejäl make-over av de befintliga restaurangerna. Detta är till stor del redan påbörjat och under resten av året ska ytterligare 650 restauranger moderniseras för att klara de nya förändringarna. Vid slutet av 2017 beräknas inte färre än 2500 restauranger vara redo för de nya förändringarna.