Mat.se har inte släppt sin rapport för det tredje kvartalet ännu, men enligt ett pressmeddelande från företaget har bolaget sålt för totalt 38,2 miljoner kronor under perioden juli-september. Och när oktober var över hade försäljningen ökat med ytterligare 18,5 miljoner. Precis som för resten av onlinematbranschen i Sverige är det alltså ljusa tider för Mat.se.
- Jag tror att många har insett att det är väldigt smidigt att handla mat på nätet. Våra varor håller en hög kvalitet och en bra prisnivå. Utmaningen är att få människor att prova. Många lever kvar i invanda mönster. Jag tror att det är det enda som håller tillbaka utvecklingen, säger Måns Danielsson, VD för Mat.se
"Onlinekunder slänger mindre mat"
Han tror att konsumenter som handlar hemifrån ofta får billigare matinköp eftersom de kanske planerar sina inköp på ett annat sätt än de som spontanhandlar i butiker. Något som Måns Danielsson menar leder till att man slänger mindre mat.
- Det är förstås svårt att bevisa, men många av våra kunder hävdar att de slänger mindre nu än de gjorde tidigare.
För årets andra kvartal, april-juni, såg företaget en ökning på 77 procent jämfört med förra året. Dock visar försäljningssiffrorna för oktober i år "bara" på en ökning på 32 procent jämfört med oktober förra året, vilket är den sämsta tillväxtsiffran hittills i år.
Vad beror det på, tror du?
- Jag vet faktiskt inte. Just i oktober ser vi inte samma utveckling som tidigare. Vi hade i och för sig en väldigt bra oktobermånad förra året.
I nuläget finns Mat.se i Göteborg, där företaget grundades och i dag har sin största kundkrets, och i Stockholm. I januari utökas servicen till Malmö.
- Nätet står fortfarande bara för en liten del av mathandeln, och det krävs en viss densitet för att vi ska kunna leverera till kunderna. Därför är det storstäderna som är mest intressanta för oss just nu.
Tror på lösplock för framtiden
Vad gäller konkurrensen inom matbranschen på nätet är inte Måns Danielsson speciellt orolig. Han tror inte att lösningarna med färdiga middagar kommer att vara lika stora i framtiden, eftersom andra aktörer, inklusive Mat.se, också erbjuder receptrelaterade upplägg i sina tjänster. Och företagen som säljer mat i form av så kallat lösplock, kan i viss mån dra nytta av varandra, enligt Måns Danielsson.
- Vi ser till exempel på Mathem.se både som konkurrenter och som kollegor. Det är bara bra att det sprids att mat på nätet är något bra.
Men finns det plats för alla aktörer i branschen?
- Många tittar på det här och tror att det är framtiden. Vi tror att det finns plats för oss och att vi kan få en tillräckligt stor bit av kakan för att fortsätta att växa, avslutar Måns Danielsson.