Matleveransen går i lås med tillfällig kod

Assa fixar låset, Telenor står för appen och Mat.se bär käket ända in i kylen.

Fullservicelösningar där kunden får mat levererad både till hemmet och bilen utan att själv behöva befinna sig på plats har blivit allt populärare på sistone. Nu kommer ytterligare en lösning, där matbudet med hjälp av en tillfällig kod ska kunna ta sig in hos dig när du inte är hemma - och ställa in din mat i kylen.

Tillfällig kod fås i app

Det hela är resultatet av ett pilotprojekt som dragits igång av Assa. Deras digitala lås Yale Doorman kan nu användas i kombination med Telenors app Tikky. Med den får den tredje aktören i sammanhanget - Mat.se - tillgång till en tillfällig kod och kan ta sig in hos kunden och ställa maten i kylen. För att kunden ska kunna känna sig trygg med konceptet är även försäkringsbolaget Gjensidige involverade i processen.

Annons

Mat.se:s VD Måns Danielsson är entusiastisk över den nya tekniken.

- Det här är jättebra, det är jättefräckt. Kunden kan själv välja om de vill ha leveransen i kylen eller på hallgolvet i påsar som håller kylan. Sen när vi har levererat maten får man en blänkare i sin mobil att vi har varit där, tack vare det digitala låset, säger han till Ehandel.se.

50 familjer testar

Just nu deltar ett femtiotal familjer i pilotprojektet och är med och prövar leveransformen. Och på Mat.se har man hittills bara hört positiva reaktioner.

- Folk tycker det är bra. Det är just den här känslan av att du vet att nu behöver jag inte göra allt det här själv när jag kommer hem, säger Måns Danielsson, som tror att fenomenet med hemleveranser kommer att utvecklas rejält under de kommande åren.

Har majoriteten av era kunder den här låslösningen i framtiden?

- Ja, åt det hållet kommer det absolut vara. Det måste vara smidigt för kunden och hemleveranserna kommer förändras fort.

Annons