I höstas köpte Clas Ohlson 10 procent av aktierna i Mathem, och i samma veva meddelade parterna att de skulle ingå ett leveransavtal. Det gick i korthet ut på att Mathem skulle köra ut en del av Clas Ohlsons varor samtidigt som de fraktade ut matbeställningar till sina egna kunder.
LÄS ÄVEN: Affären med Clas Ohlson gav Mathem 221 miljoner i kassan
Och av allt att döma har samarbetet gått smidigt hittills.
"Vill vara med i matchen"
Enligt tidningen Market kommer nämligen antalet Clas Ohlson-produkter som körs ut av Mathem att utökas till ungefär 2 000 under hösten. Det kan jämföras med de 700 produkter som ingick i leveransupplägget från början.
- Ambitionen är att öka onlinetillväxten med 50 procent under de kommande två åren. Det här är ett steg för att nå dit, säger Clas Ohlsons Sverigechef Fredrik Uhrbom till tidningen.
I dag ska Clas Ohlsons e-handelsandel ligga på ungefär fyra procent, och planen är alltså att den siffran ska öka.
- Vi tror att efterfrågan på non food-produkter kommer att växa på nätet framöver och vill vara med i den matchen. Vi börjar att skicka ut de nya produkterna nu i augusti och kommer att ta emot order och även plocka och packa varorna i våra egna butiker, säger Fredrik Uhrbom.