ANNONS

MatSmart tar in nytt kapital och berättar om framtidsplanerna

MatSmart tar in nytt kapital och berättar om framtidsplanerna

5 nya miljoner på banken och en bolagsvärdering på 50 miljoner. Nu byter man lager och satsar på dubblad tillväxttakt till nyår.

ANNONS

Matsmart föddes när Karl Andersson, Ulf Skagerström och Erik Södergren gjorde gemensam sak i att bekämpa matsvinnet och samtidigt göra en bra affär för konsument och företaget. Erik hade sedan flera år tillbaka drivit en ICA-butik i Akalla. Han insåg hur bra det fungerade att rea ut sina egna varor med korta bäst-före-datum och började skala upp genom att köpa upp andras restpartier också.

-Till slut växte försäljningen och sortiment så mycket att det inte längre passade in i en ICA-butik och Erik insåg att han nog borde flytta det till en arena, säger Karl, VD på Matsmart.

Erik, Ulf och Karl träffades och började smida planerna för det som skulle bli Matsmart. Tillsammans grundade de sedan bolaget, i vilket de tillsammans fortfarande kontrollerar majoriteten.

-I december 2013 lanserades första versionen av butiken, men vi gjorde ingen stor grej av det. Vi berättade för vänner och bekanta först i januari. Det fantastiska var att trots det hade 15 minuter efter lansering hade vi vår första order.

Ska dubbla omsättningstakten på 4 månader

Efter att man bevisat att konceptet fungerade valde man att ta in en första runda riskkapital. Man kontaktade sju affärsänglar och intresset var stort, men man valde att gå vidare med, och ta in ungefär en miljon, från investeringsfirman Edastra samt David Frykman, tidigare ägare och VD på Gymgrossisten.

Under förra året tog försäljningen fart och den fortsätter hålla i sig. Just nu taktar bolaget en omsättning om 30-40 miljoner på årsbasis. I början av nästa år tror Karl att takten kommer vara runt 60-70 miljoner.

Investerar i nytt lager och dubblerat sortiment

-Vi växer ganska bra på egen hand men vi ska i år dubblat sortimentet och vill anställa mer personal. Vi gör även en flytt av lager och kundtjänst. Lagret i Katrineholm ligger på 4000 kvadrat och vi kommer använda 1300 kvadrat från start. Personalen hamnar i Stockholm och där ska vi vara 7-8 personer inom kort.


Bild: Utleveranserna från Matsmart i fredags. Nuvarande lagret på bilden.

Marknadsföringen görs i dagsläget i stor utsträckning av deras kunder, de rekommenderar och sprider fynden bland sina vänner och bolaget har inte lagt mycket pengar på annan marknadsföring ännu även om de planerar att successivt öka budgeten kommande år.

Tar in 5 miljoner - bolaget värderat till 50 miljoner

Bolaget tog precis in en ny investering från befintliga ägare för att täcka sina nysatsningarna inom sortiment och marknadsföring. Denna gång tog man in 5 miljoner med en bolagsvärdering om 50 miljoner.

-Vi har nog inte fattat vilken tur vi haft med valet av affärsidé, vi har sedan startat blivit jagade av många investerare, men har tackat nej till alla, säger Karl.

Tittar man på investeringar och förvärv av livsmedelssatsningar på nätet såsom Linas Matkasse och Mathem bland annat så är det lätt att få känslan av att livsmedel på nätet har ett guldläge just nu när det gäller kapital och värderingar. På detta svarar Karl:

-Jag tror inte det är så konstigt, livsmedelsbranschen omsätter 270 miljarder och självklart kommer e-handeln ta en del av den kakan.

Ska omsätta över miljarden

Målsättningen är att omsätta över miljarden inom 5-7 år och Karl tror inte att det är alls orimligt. Vid första anblick är det lätt att få uppfattningen att det ej går att skala inköp av denna typ av produkter snabbt nog, men detta är ingen flaskhals enligt Karl:

-I början gjorde vi inköp från mindre grossister och butiker, men nu köper vi mycket från stora grossister och direkt av tillverkare och producenter. Det handlar inte bara om varor som ligger nära bäst-före-datumet utan även varor som hamnar mellan stolarna pga systemfel i livsmedelsbranschen.

Livsmedelsbranschens systemfel - Matsmarts affärsidé

Som exempel på systemfel nämner han bland annat att produkter som får nya förpackningar ofta måste fasas ut eftersom de ej stämmer med marknadsföringsmaterial och liknande. Dessa vill inte de stora handlarna eller kedjorna köpa, utan tillverkaren säljer dem då istället till bland annat Matsmart.

Det kan även handla om förändringar av förpackningsstorlekar och annat som kräver lite handpåläggning hos en beställare, vilket de stora kedjorna inte är intresserade av att lägga sin tid på.

-Vi är inte orealistiska och tror att vi kan lösa svinnet inom livsmedelsbranschen, men jag är helt säker på att vi kan göra en insats och påverka.

Karl tror också att det är viktigt att vara med och utbilda konsumenterna kring bäst-före-datum och hållbarhet. Det skulle leda till att mindre varor slängs i sista ledet och såklart även att fler kunder skulle handla hos Matsmart.

På huvudbilden: Ulf Skagerström till vänster och Karl Andersson till höger.

Dan Nilsson