MatHem.se, som levererar matkassar till privatpersoner, har de senaste månaderna sett sin omsättning öka rejält. Att allt fler upptäcker möjligheterna med att få maten hemkörd har sin förklaring i att bolaget fått ett väldigt gott rykte, enligt VD:n och grundaren Tomas Kull, som när Ehandel.se når honom på telefon är i full gång med att hålla i en ledarskapsutbildning för några av de 80 personer som MatHem anställt den senaste veckan.
- Man kan säga att folk som tidigare trott att de kan plocka bättre tomater själva nu har konstaterat att vi har extremt fräscha varor. Vi hanterar alla grönsaker och frukter med handskar så till skillnad från i en butik är det ingen som har pillat på varorna när de når kunden. Det tar ett tag att skapa den förståelsen, men nu uppger 99 procent av våra kunder att de har rekommenderat oss till andra, säger han.
Trötta på att traska i butiker
Tomas Kull, som uppskattar att svenskarna i genomsnitt lägger fyra arbetsveckor om året på att gå och handla mat i affärer, ser också en annan anledning till försäljningsökningen.
- Många av våra kunder uppger att de sparar tid genom att handla av oss. När man har lärt sig butiken tar det 3-4 minuter att handla och då får man tid över till annat.
Att ha ett bra sortiment med fräscha varor uppges dock av MatHems VD som det enskilt viktigaste för att få till en bra försäljning. Enligt Tomas Kull består drygt 21 procent av MatHems försäljning av ekologiska varor, vilket han jämför med 4-5 procent i en vanlig butik.
Företaget når i dagsläget ungefär hälften av Sveriges befolkning genom att köra ut mat i de tre storstadsregionerna, och att få hemlevererad mat verkar vara ett fenomen på framgång. Nyligen berättade Ehandel.se att MatHem.se fick ett rejält tillskott med pengar, genom att en investerare sköt till 200 miljoner kronor.
- Vi hade faktiskt tio investerare till som stod på kö för att få investera, men vi tackade nej. Så det är rätt fantastiskt. Det känns som att vi måste göra någonting rätt, kommenterar Tomas Kull med ett skratt.
- Vi tittar alltid på möjligheter att utvidga verksamheten men det viktigaste är att vi gör bra ifrån oss där vi finns i dag.
Hur ser du på konkurrensen från aktörer som ICA:s hemleverans och mat.se?
- Våra konkurrenter är de vanliga butikerna. E-handeln står i dagsläget endast för en procent av marknaden och där är det vi som driver på. Vi är flera gånger större än de andra aktörerna. Jag ser inte de andra nätaktörerna som ett hot, säger Tomas Kull.
Vinst "om ett halvår"
MatHem nådde under 2014 en total omsättning på 450 miljoner kronor och även om företaget alltså ökar i rask takt, går bolaget ännu inte med vinst.
- Vi kunde ha haft en vinst redan om vi dragit ner på marknadsföringen. Det är upp till styrelsen att bestämma vad som är viktigast, att växa eller att gå med vinst. Men jag skulle säga att vi når en vinst inom det närmsta halvåret. Jag ser inga lönsamhetsproblem i företaget längre. Vi har gott om medel, avslutar Tomas Kull.