ANNONS

Mars utan påsk bäddar för en glad e-handel

Mars utan påsk bäddar för en glad e-handel
Kunderna glömmer att e-handla när de är upptagna med att fira påsk

Den kommande månaden kan Sveriges e-handlare se fram emot ett rejält tillskott av beställningar.

ANNONS

Det brukar heta att många konsumenter håller lite extra hårt i plånboken under början av året, kanske för att kompensera för utsvävningarna som gjordes under Black Friday och julhandeln. Men trots det visar Ehandel.se Analytics på en positiv utveckling för e-handeln under januari och februari.

Årets sämsta månad är över

Under februari låg tillväxten för svensk e-handel på hela 25 procent, enligt dagens analysbrev. Och nu ser det bara ut att bli bättre.

- Troligen har vi nu passerat årets sämsta månad, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se i brevet.

De positiva tongångarna tar sin början redan i mars, som faktiskt blev något av en besvikelse med endast 3 procents tillväxt förra året. Det kan jämföras med februari och april som under samma period såg en ökning på 13,5 respektive 8 procent.

"Får se betydligt starkare tillväxt"

Joakim Andersens prognos är att vi under årets marsmånad kommer att lägga mer tid på att spendera pengar på nätet och mindre tid på att måla ägg och äta sill.

- I mars månad i fjol var tillväxten ganska låg. Mycket på grund av påskveckan som vi vet är en dålig vecka för e-handeln. I år ligger dock påsken i april, vilket troligen gör att vi får se en betydligt starkare tillväxt i mars jämfört med förra året, konstaterar han.

 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se