ANNONS

Marketplace och Mat nästa steg för nätjätten

Marketplace och Mat nästa steg för nätjätten
Lene Iren Oen och Ingebjørg Tollnes

E-handelsjätten från Norge vill följa Amazons fotspår och bli det självklara valet för personer som vill handla, oavsett vad de kan tänkas behöva.

ANNONS

Komplett Group omsatte förra året 6,7 miljarder kronor, och har kallats Nordens största e-handlare. Koncernen har 800 anställda, varav 450 håller till i Sandefjord där huvudkontoret och det mesta av lagerverksamheten styrs ifrån. I nuläget består Komplett Group av 16 webbshoppar, varav Komplett.no, Komplett.se och Komplett.dk kanske, tillsammans med Webhallen, kan räknas som de tre mest framträdande.

Och det är just Komplett som är det varumärke i koncernen som kommer att få en allt större och tydligare roll framöver. Koncernen vill nämligen att Komplett i framtiden ska vara det självklara valet för Nordens konsumenter.

- Vi vill ju vara ledande på nätet. Många pratar om Amazon och vi vill också vara den som kunderna vänder sig till när de behöver något, vad det än kan vara. Så sakta men säkert tar vi nya grepp inom nya kategorier. Det kommer helt säkert fler områden framöver, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationsdirektör på Komplett Group.

Ska fortsätta att bredda sortimentet

Även om elektronik kanske är det första många tänker på när de hör namnet Komplett, så säljer koncernen, som genom åren köpt upp en hel del företag, även varor inom till exempel heminredning, skönhet, bildelar, vitvaror och en hel del andra kategorier. Dessutom tillhandahåller koncernen sedan en tid tillbaka ett apotek samt bank- och försäkringstjänster.

Mycket av koncernens försäljning går via de tre Komplett-butikerna, men en del har behållits i separata varumärken. Till exempel har norska Blush.no, svenska Webhallen och tyska Comtech fått behålla sina ursprungliga företagsnamn.

Hade det inte varit mer effektivt att slå ihop till exempel Webhallen, Komplett, Comtech och MPX (en norsk elektroniksajt med B2B-inriktning) med tanke på att sortimenten ändå liknar varandra?

- Vi har ju i och för sig fasat in en del andra varumärken och produkter i Komplett, och det är klart att det kostar mycket att ha många märken. Men när vi köper företag vill vi inte gå in och göra en massa ändringar utan istället hellre se till att starka varumärken får en god möjlighet att växa vidare, förklarar Ingebjørg Tollnes.

Kan man rent av tappa kunder om man slår ihop allt?

- Ja, det är ju det som är risken. Och det kan vara lite andra parametrar som gäller när man ska sälja till exempel inom B2B.

- Det är inte så lätt att man bara kan räkna med att kunderna följer med. Det är därför vi har behållit till exempel Blush som en nischad butik, säger Lene Iren Oen, komersiell direktör för de tre Komplettbutikerna samt Blush.no.

Samtidigt som koncernen nu planerar att gå in i fler länder, fortfarande hemligt vilka, så är tanken att också sortimentet ska breddas rejält. Antingen genom fler uppköp eller genom att e-handeln Komplett helt enkelt lanserar nya kategorier i sitt sortiment.

- Vi är ju i en fas nu där vi utvecklas från elektronikbutik till att gå in i nya kategorier som är mogna för nätet, säger Lene Iren Oen.

Bland sådana kategorier nämner Lene Iren Oen och Ingebjørg Tollnes sport och heminredning, men framför allt mat, eller närmare bestämt dagligvaruhandel. Detta eftersom möjligheterna bedöms vara stora för att sälja mat på nätet, inte minst med tanke på hur populär modellen har blivit i Sverige.

När kan en matsatsning bli verklighet?

- Vi kan inte säga så mycket än men det handlar om att vi skulle gå in på ägarsidan. Det är ett område som vi tror kommer vara viktigt framöver, och ser dessutom att det är ett område som kommer att gå in mer på nätet i Norge. Där har man ju kommit längre i Sverige, säger Ingebjørg Tollnes.

Och strategin att gå in på nya områden är förstås noga övervägd.

- Vi tror att på sikt kommer kunderna att kanske ha mellan fem och sju ställen de handlar på och inte 30 olika. Då kommer man troligast att göra det hos de aktörer som du är trygg hos och vet fungerar.

Tittar på att skapa en marknadsplats

I samband med att utbudet ska breddas har Komplett också undersökt möjligheterna att bilda ett så kallat marketplace, det vill säga att bjuda in andra aktörer att sälja sina produkter på Kompletts sajt.

- Det spås ju ett paradigmskifte till fördel för marketplace och kunderna vill kunna välja mellan ett utbud av produkter, säger Lene Iren Oen.

- Det är ju något vi tittar på, och det kommer säkert att bli av, håller Ingebjørg Tollnes med. Men samtidigt ställer det stora krav på de du knyter till dig. Både i form av att de håller den kvalitet som vi vill stå för med vårt varumärke och inte minst att kunden ska få en bra upplevelse med det. Både Amazon och Alibaba säljer ju miljoner produkter så det handlar om att kunna servera det enorma utbudet samtidigt som det fortfarande ska kännas enkelt och relevant för kunden.

Kan ni tänka er att sälja era produkter på andra marknadsplatser?

- Ja, Comtech gör det. I Tyskland är ju Amazon störst så Comtech har en del av sitt utbud ute via Amazons affiliatenätverk. Sen har det inte varit aktuellt i våra andra länder så vitt jag vet. Men saker och ting ändras ju. Det vi diskuterar nu är ju helt andra saker än det vi pratade om för några år sedan, avslutar Ingebjørg Tollnes.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se