E-handeln MadLady slog sin förväntade omsättning på sex miljoner och kom under räkenskapsåret som tog slut den sista juni 2015 upp i drygt 7,1 miljoner kronor. Butiken, som drivs av Ilia Komorin och Madelene Fisch, hann under förra året också med att tilldelas priset för Årets Modebutik under Finest Awards.
Olika storefronts i olika länder
Nu ska Madlady.se, som vänder sig till framför allt unga kvinnor, ta nästa steg och lansera sitt koncept utomlands. Den internationella domänen madlady.com ska gå att handla från i stora delar av Europa. Just nu marknadsförs sidan särskilt i Tyskland.
- Visst funkar det att ha samma sida till olika länder men jag tror att det ska vara som mål att i alla fall jobba med olika “storefronts” beroende på land. Att jobba med två olika domäner kommer med sina för- och nackdelar. Några av dessa är SEO-aspekterna, att skapa en lokal närvaro som förstärker tryggheten och så klart flexibiliteten. Men vi får se, jag kanske har andra åsikter när vi har kommit längre fram på vägen, säger Ilia Komorin angående utlandsprojektet.
MadLady grundades för några år sedan efter att Ilia Komorin och Madelene Fisch hade åkt på en inköpsresa till Kina och kommit hem med bland annat en låda smycken. Sedan dess har nätbutiken lockat ett stort antal kunder inte minst via sin offensiva sociala medier-strategi.
"Kör samma strategi som i Sverige"
Enligt Ilia Komorin har företaget redan en viss försäljning utomlands men nu ska det hela göras på ett mer officiellt sätt. Hans känsla är att företaget har ett unikt koncept som saknas på den europeiska marknaden.
- Så vårt fokus nu till en början kommer att vara att testa marknad efter marknad och se hur dem reagerar, analysera, förbättra och gå framåt igen.
Mycket av marknadsföringen ska göras genom så kallade influencers, det vill säga kunder som inspirerar andra att handla. I nuläget ska MadLady ha sammanställt en lista på ett par tusen influencers i de länder företaget vill fokusera på.
I samband med den officiella lanseringen i Tyskland, som sker på söndag, ska ett femtiotal influencers vara med och "kicka igång" projektet.
- Tillsammans med våra influencers så kommer vi att köra samma strategi som vi gör här i Sverige, det har visat sig funka väldigt bra för oss. Det finns knappt några barriärer kvar i när det kommer till språk via sociala medier hos den nya generationen, och det språket kan vi, avslutar Ilia Komorin.