Imorgon - på självaste Black Friday - slår MQ upp portarna till vad de kallar en online flagship store, belägen på Norrlandsgatan 10 i Stockholm.
Det nya omnikanalkonceptet innebär att butikens kunder kommer att ha upp till 60 varumärken fler att välja på, som de utan integreringen med e-handeln inte hade kunnat ta del av på plats.
- I detta fallet handlar det om tablets som personalen kan använda för att visa upp sortimentet för kunden. Sen kommer vi även att ha en stor 32 tums touchskärm där vi både kan inspirera och förenkla köpflödet, säger Jens Axelsson.
Samma koncept ska, i lite olika versioner, introduceras i samtliga MQ:s 122 fysiska butiker redan under våren och det hela sker mer eller mindre på kundernas begäran.
- Vi har gjort en stor undersökning det är precis det här som kunderna efterfrågar. Detta står högst upp på önskelistan hos våra kunder.
I vissa butiker kommer det även finnas en så kallad omnihörna där kunderna kan prova särskilda plagg som annars bara säljs online.
- E-handelns stora akilleshäl är ju att man inte kan inte känna och klämma på plaggen, men vad vi nu gör i den här butiken är att vi har den så kallade omnihörnan, där vi har ett urval av webbexklusiva erbjudanden som man kan prova på plats. Då överbrygger vi det där lite grann. Det är en del i vår omnistrategi och det är också efterfrågat av kunderna, säger Jens Axelsson.
Kombinationen av omnihörnan, tablets och större skärmar gör att MQ är först på marknaden med sitt nya koncept. Men Jens Axelsson tror att fler kommer följa i deras fotspår under de kommande åren.
- Det är nödvändigt. Det här är en självklar del i digitaliseringen som vi ser det, avslutar han.
Som Ehandel.se också kunnat berätta har MQ sedan tidigare startat en virituell Catwalk.