Den franska e-handlaren Vestiaire Collective, som säljer begagnade kläder av finare märken, “lyxvintage”, som de själva säger, säkrar nu en investering på 58 miljoner euro, eller knappt 551 miljoner svenska kronor. Detta efter att företaget nyligen stängt en investeringsrunda.
Pengarna kommer från investmentbolaget Vitruvian Partners som lett rundan, samt från Eurazeo och Idinvest Partners som stärker sina tidigare stöd till e-handlaren.
120 nya jobb av global expansion
Investeringen kommer nu att användas dels för att stärka företagets position i Europa, men också för att öka tillväxten i USA - och för den kommande expansionen till Asien som väntas under 2017. Totalt väntas de kommande satsningarna skapa 120 nya jobb inom företaget - över hela världen. Ett nytt lager i hemlandet Frankrike planeras också.
- Genom sin investering stödjer våra nya och existerande investerare vår affärsmodell och uppvisar tilltro till vår kapacitet att uppnå internationell tillväxt. De bidrar med medel för organisk och möjlig icke-organisk tillväxt, att konsolidera vår ledande roll i Europa och att ge oss på en liknande snabb tillväxt i USA och även gå in på nya asiatiska marknader med hög potential, säger företagets grundare och VD Sébastien Fabre bland annat i ett pressmeddelande.
"Potential att bli ledande aktör"
Även investerarna är nöjda med företagets framtidsplaner.
- Vi tror starkt på Vestiaire Collectives starka tillväxtpotential och kapacitet att bli den ledande aktören på både den amerikanska marknaden och i Asien, säger bland annat Matthieu Baret på Idinvest Partners i pressmeddelandet.
LÄS ÄVEN: E-handelsföretag samarbetar med kända designers