Lyko hade ett händelserikt 2017. Den största händelsen var förstås när företaget gick till börsen. 2018 har dessutom börjat med att de gick in i Finland och i samma veva aviserade en storsatsning på ett helautomatiskt lager, som man hoppas ska halvera plocktiden.
LÄS ÄVEN: LYKO om det nya lagret: “Plocktiden halveras”
Står för 52 procent
En framgång för företaget var att det segment som de själva kallar “Lyko Online” ökade försäljningen med 28 procent, till 407 miljoner kronor, och därmed är den del inom företaget som har bäst tillväxt. Det innebär också att e-handeln står för 52 procent av företagets försäljning. Det skriver företaget själva i sin årsrapport som de släppte nu under morgonen.
- Vår affär gynnas av övergripande trender, såsom ökad onlinehandel och ökad tillväxt för specialister, jämfört med generalister. Jag ser tecken på en branschglidning och nya aktörer på vår marknad, men också en starkare trend där fler och fler varumärkesägare får upp intresset för digitala affärer och den förflyttning som sker såväl generellt som inom retail, skriver Lykos vd Joanna Hummel i en kommentar i rapporten.
65 procent av onlinebesöken från mobiler
Företaget berättar även att de under 2017 ska ha haft totalt 15,6 miljoner onlinebesök och att 65 procent av dessa har skett via en mobiltelefon.
Totalt ökade omsättningen i hela företaget med 18 procent och landade på 776 miljoner kronor. Periodens resultat slutade dock på -40,2 miljoner.