ANNONS

Lykos VD: "Svårt att sälja nya produkter på nätet"

Lykos VD: "Svårt att sälja nya produkter på nätet"
Rickard Lyko

Den expanderande skönhetskedjan Lyko satsar på flera fysiska butiker med utökad service efter köpet av Bellbox.

ANNONS

Skönhetsbutiken Lyko.se satsar på omnikanal genom befintliga Bellbox-butiker och öppnar nu flera egna. Samtidigt införs ett nytt servicekoncept med hårstyling och make up, utöver frisörverksamheten som har funnits i de forna Bellboxbutikerna även tidigare.

- Vi testar ett skönhetsfokus. Framför allt make up-satsningen är ny, berättar Rickard Lyko, VD för företaget.

Lyko satsar för närvarande på fysiska butiker, även om näthandeln enligt Rickard Lyko också går bra. Inom kort öppnas fem butiker i Stockholm, Nacka, Karlstad, Solna och Östersund.

Lyko började med en liten salongsbutik 2001 och har sedan dess utvecklats till en omfattande e-handel. Nyligen slogs sajten ihop med butikskedjan Bellbox, och nu har hela verksamheten namnet Lyko, både online och i den fysiska världen. Företagets målsättning för 2015 är att omsätta 500 miljoner kronor och att etablera butiker i framför allt Sverige och Norge.

- Vi bygger en lojalitet hos kunden, och genom butikerna förstår vi dem bättre, säger Rickard Lyko.

Lykos nya butik i Stockholm

"Kanalen spelar ingen roll"

Och satsningen på multikanal har fördelar både för kunderna och företaget. Till exempel kan kunderna lägga en order i butiken och då betala i kassan. Sedan skickas varan hem till kunden samma dag.

- På nätet har vi 35 000 produkter och det kan vi inte ha i butiken. På det här sättet finns hela sortimentet tillgängligt.

Hur viktigt är det att era fysiska butiker kommer med någon slags service?

- Det är framtiden, så det behövs. Vi ser det inte som digitalt eller fysiskt, utan kanalen spelar ingen roll. Vi jobbar som en organisation, förklarar Rickard Lyko.

Hur har förvärvet av Bellbox påverkat Lyko?

- Vi har ju fått fysiska butiker så på så sätt har mycket förändrats. Men Lyko och Bellbox har varit lika i vårt fokus på kunden. Det som är viktigt att säga också är att det är svårt att sälja nya produkter på nätet. De flesta kunder vill först få en behandling med produkten och det kan vi erbjuda nu.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se