Lyko lanserar en finsk e-handel under det andra kvartalet i år. Inträdet på den finska marknaden väntas dock endast marginellt påverka bolagets finansiella ställning och resultat under 2018.
- Vi ser en potential i att nå ut med vårt kunderbjudande i Finland. Vi gör det via en online-first strategi, på en marknad som har den högsta onlinepenetrationen i Norden inom hårvård och skönhet. Med Lykos starka och breda produktsortiment har vi goda förutsättningar att bli en ledande aktör även på denna marknad, säger Lykos vd Joanna Hummel i ett pressmeddelande.
Automatlager färdigt 2020
Dessutom påbörjas nu bygget av ett nytt centrallager i Vansbro, som väntas stå färdigt under första kvartalet år 2020. Det nya lagret ska dessutom ha en “ökad automation i syfte att effektivisera hanteringen och möta en ökad tillväxt”. Men billigt blir det inte - 85 miljoner investeras under 2018-2020 på denna autmationsanläggning samt på ett automatiserat varulagersystem. Det nya lagret blir även nytt centrallager.
- Det nya centrallagret kommer att vara konkurrenskraftigt med en kostnadseffektiv och flexibel logistiklösning, som är anpassad för stegvis utbyggnad i takt med ökade volymer. Detta är en betydande investering för att möta en ökad tillväxt och säkerställa att vi har kapacitet både vad gäller personal och utrymme, säger Joanna Hummel.
Omsatte 776 miljoner
Samtidigt presenterar Lyko idag också sina helårssiffror för 2017. Dessa visar arr rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till nära 42 miljoner kronor och försäljningstillväxten var 18 procent. Detta kan jämföras med 2016, då EBITDA var 52 miljoner kronor och försäljningstillväxten landade på 28,9 procent. Omsättningen under 2017 var 776 miljoner kronor, jämfört med 2016 då kedjan omsatte närmare 660 miljoner.