ANNONS

Luckan på nätet som ska rädda cityhandeln från kollaps

Luckan på nätet som ska rädda cityhandeln från kollaps
Joel Oredsson med kollegorna på Luckan
Foto: Mathilda Thudin

Helsingborg och Lund har fått en ny e-handelstjänst som på sikt ska erbjuda leverans från städernas butiker direkt hem till kunderna.

ANNONS

Den döende centrumhandeln har blivit ett begrepp som dyker upp med jämna mellanrum. Och flera städer kan säkert känna igen sig i att cityhandeln befinner sig i en nedåtgående trend. Men Victor Sandberg, John Elf, Joel Oredsson och Marcus Johansson hoppas nu kunna vända på skutan. De har nämligen grundat e-handelstjänsten Luckan som ska föra samman centrumbutiker i en gemensam e-handel.

- En gemensam satsning kring digital och lokal handel underlättar för butikerna som tillsammans blir en stor aktör, och för konsumenter som ges en väg in för att upptäcka och handla från flera butiker samtidigt, säger Joel Oredsson.

Enligt Joel Oredsson minskade omsättningen med mer än tre procent i över 63 procent av Sveriges stadskärnor år 2014.

- Internet har revolutionerat handeln och skapat nya möjligheter, möjligheter som idag ger ännu större fördelar för de stora aktörerna. Men den mindre fristående butiken har inte möjlighet att ensam bli konkurrenskraftig och få tillräckligt stor uppmärksamhet, säger han.

Ska leverera med cykelbud

Luckans kunder ska alltså i en och samma nätbutik kunna handla varor från flera butiker. För närvarande befinner sig tjänsten i en lanseringsfas vilket innebär att det från och med mitten av maj blir möjligt för kunder att beställa varor för att hämta upp dem i butik.

På sikt kommer det även att finnas ett alternativ för hemleverans, som åtminstone till en början ska utföras av cykelbud.

- Plattformen gör att vi kan kombinera service och trygghet från den fysiska butiken med enkelheten och tillgängligheten från e-handeln och samtidigt öka effektiviteten och flexibiliteten genom en lokal leverans. Vi öppnar även upp för försäljning av varor som traditionellt inte passar för e-handel som livsmedel, deli, secondhand, möbel, byggvaror, och så vidare.

Jag tycker att konceptet påminner lite om till exempel Shoppia?

- Vi levererar ett digitalt verktyg så att den fysiska butiken kan börja visa och sälja sin produkter online där deras service och varumärke är i centrum. Som konsument blir detta en digital väg in mot flera butiker på samma plattform. Självklart kan vi i framtiden komma att erbjuda våra butiker och konsumenter olika loyaltyprogram, liknande Shoppia, men det är inte vår initiala affärsidé.

Siktar på expansion i Norden

Luckan finns än så länge i Lund och Helsingborg, där projektet ska ha fått ett varmt mottagande. Ett femtiotal butiker ska hittills ha hoppat på tåget. Appen, som är tillgänglig både i App Store och på Google Play, har hittills laddats ner omkring tusen gånger.

- Vårt mål är att vara oerhört lyhörda i dessa städer för att lära oss så mycket som möjligt inför en expansion till fler orter i hela Sverige och sen Norden. Vi kommer att börja vår expansion till fler orter i sommar och har redan idag kontakt med flertalet centrumutvecklare, säger Joel Oredsson.

Vilken är den största fördelen med att handla via Luckan, som du ser det?

- Den största fördelen med att använda Luckan är att konsumenten äntligen får ett sätt att upptäcka och handla från lokala aktörer och inte bara från de stora kedjorna. Med Luckan hittar konsumenten tillbaka till det unika utbudet och hjälper de lokala handlarna.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap