De klassiska lyxvarumärkena var jämförelsevis långsamma med att ge sig ut på nätet, men när det väl hände så tog det snabbt ordentlig fart.
"Söka, upptäcka och köpa"
Numera går produkter av märken som Dior, Fendi och Louis Vuitton att handla online, och den sistnämnda har sedan e-handelsstarten i Frankrike 2005 öppnat nätbutiker i 22 länder världen över.
LÄS ÄVEN: Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina
Nu har turen kommit till Sverige, som får en landsspecifik sida på louisvuitton.com.
- Louis Vuitton lanserar e-handel i Sverige en unik shoppingupplevelse med möjlighet att utforska Louis Vuittons värld och köpa produkter i bekvämligheten av sina egna hem. På e-handelsajten kan du som kund söka, upptäcka och köpa Louis Vuittons ready-to-wear-kollektioner för män och kvinnor samt läderprodukter, skor, accessoarer, och resväskor, skriver Louis Vuitton i ett pressmeddelande.
Möjlighet till personliga produkter
Den svenska sidan är i och för sig på engelska, men det finns kontaktuppgifter i form av ett svenskt telefonnummer och priserna är i svenska kronor. Kunden erbjuds fri hemleverans och då tar frakten mellan två och sex arbetsdagar. Betalning sker via PayPal.
- Sajten erbjuder även möjlighet att skapa personliga produkter genom tjänster som Make it Yours, Hot Stamping och My LV World Tour, Mon Monogram och Mon Damier. Kunder kan välja att få sina köp levererade till dörren eller hämta dem i en Louis Vuitton butik.
Louis Vuittons e-handel finns även tillgänglig i Finland och Danmark, samt i en rad större länder som Storbritannien, USA, Tyskland och Spanien.